Alumni bezoeken Hortus Botanicus Leiden

Met de eerste lentezon namen alumni van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen een kijkje in de oudste tuin van Nederland om meer te leren over de onderzoeksvraagstukken die er spelen . De jaarlijkse excursie van het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden (NGL) vond dit jaar plaats in het hart van academisch Leiden, in de Hortus Botanicus.

Drie pijlers: Onderzoek, onderwijs, publiek!

De prefect van de Hortus, professor Paul Kessler, opende de excursie met een lezing over de 427-jarige Hortus. Sinds Clusius in 1590 de Hortus stichtte, wordt er onderzoek en onderwijs verricht, voornamelijk naar geneeskrachtige planten. Kessler onthult echter dat er in de beginjaren al bezoekers in de tuin wandelden, waarmee de tuin als museum een publieke functie vervulde. In ruim vier eeuwen zijn de pijlers niet veranderd, maar de technieken wel. Zo wordt er onderzoek gedaan naar uitheemse planten en hun oorsprong, naar prangende voedselvraagstukken, en naar het tulpen-DNA. Een knipoog naar Clusius wellicht, die de tulp naar Leiden bracht.

Een wandeling door de wereld

Na de lezing kon een uitgebreide en deskundige rondleiding door de tuin niet ontbreken. Op dit stuk grond in de binnenstad komen werelden samen. Om de hoek van een veld vol narcissen staat de nieuwste kas met zeldzamere bolbloemen. Vanwege het Leiden Asia Year werd er ook uitgebreid stilgestaan bij de tropische kas, waar op twee niveaus verschillende kruiden als nootmuskaat en kaneel te bewonderen waren. Bovendien stond net de Jadebloem in bloei, een unieke kleur in het plantenrijk!

Op de afsluitende borrel werden verhalen uitgebreid gedeeld. De pijlers van de Hortus zijn tot hun recht gekomen, terwijl steeds meer academische tuinen hun deuren sluiten. De Hortus Leiden opent echter nog dagelijks de poort, en adviseert zelfs bij de aanleg van nieuwe tuinen in Zuidoost Aziƫ!

De excursie naar de Hortus Botanicus sloot het activiteitenjaar van het NGL af. In oktober start het nieuwe seizoen. Interesse in de nieuwe activiteiten? Stuur een bericht naar ngl@science.leidenuniv.nl om op de hoogte te blijven.