Minister Dekker reageert in Kamerbrief op proefschrift ‘Voorlopige hechtenis in het Nederlandse jeugdstrafrecht’

Op 6 maart 2018 heeft de Minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker, in een Kamerbrief gereageerd op het proefschrift ‘Voorlopige hechtenis in het Nederlandse jeugdstrafrecht’, waarop mr. dr. Yannick van den Brink – universitair docent aan de afdeling Jeugdrecht – op 25 januari jl. is gepromoveerd.

De Kamerbrief is een reactie op een Kamervraag die is gesteld naar aanleiding van het NRC-artikel 'Rechten jongeren in geding bij voorlopige hechtenis', waarin het proefschrift wordt besproken.

In de Kamerbrief stelt de Minister dat het proefschrift een “belangrijk signaal” afgeeft en dat hij het belang onderstreept dat zowel tijdens het strafproces als bij de tenuitvoerlegging van sancties voldoende alternatieven voor de vrijheidsbeneming beschikbaar zijn en dat er waarborgen bestaan voor de bescherming van de rechten van minderjarigen.

Een samenvatting van het proefschrift is hier te raadplegen. Vanaf 1 april 2018 is het volledige proefschrift vrij toegankelijk (‘online open access’).