Gezocht: factcheckers voor weblectures

Nieuwscheckers werd in het leven geroepen om de zin van de onzin te scheiden in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart. Het succes van Nieuwscheckers inspireerde de oprichting van de werkgroep Webintegriteit. Dit nieuwe initiatief wil het factchecken uitbreiden naar de weblectures van de Faculteit Geesteswetenschappen, om zo de kwaliteit van het online onderwijs te waarborgen.

The attack on truth

In een pilot werd de weblecture Friedrich Nietzsche: the attack on truth van filosofiedocent Victor Gijsbers gefactcheckt. Twee factcheckers namen 15 van Gijsbers’ uitspraken onder de loep. De uitslag: tien uitspraken waren waar, twee uitspraken waren niet te checken en twee uitspraken waren twijfelachtig.  Eén uitspraak was pertinent onwaar. In de woorden van de betreffende checker: “Echt pants on fire, vijf pinocchio's onwaar. Bizar dat iemand dit met een strak gezicht in een college durft te zeggen." Gijsbers was slechts voor een korte reactie beschikbaar: “Ik probeerde alleen de ideeën van Nietzsche weer te geven.” Op de vraag of hij het factchecken van weblectures an sich een goed idee vindt, kon hij geen antwoord geven. Het checkrapport van Gijsbers’ weblecture komt binnenkort online.

Meld je aan!

Om de grote hoeveelheid online collegemateriaal van factchecks te kunnen voorzien, zijn meer gemotiveerde checkers nodig. Wil jij ook weblectures checken? Heb je een neus voor feiten en wil je bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs? Meld je dan vóór 15 april aan als factchecker Weblectures. De werkgroep Webintegriteit heeft budget om een kleine vergoeding beschikbaar te stellen.