Bereikbaarheid Academiegebouw

Het Academiegebouw van de Universiteit Leiden (Rapenburg 73) is op 28, 29 en 30 maart minder goed bereikbaar voor verkeer en voetgangers, wegens filmopnames van de BBC op het Rapenburg in Leiden. Er wordt alleen op de openbare weg gefilmd, niet binnen universitaire gebouwen. Door wegafsluitingen voor de opnames kan wel verkeershinder ontstaan. Houd u hiermee rekening bij de planning van uw reistijd.

De daadwerkelijke opnames vinden plaats op woensdag 29 maart, op dinsdag en donderdag zijn er werkzaamheden van de gemeente Leiden om het filmen mogelijk te maken. Gedurende deze drie dagen zijn verschillende delen van het Rapenburg gestremd. Nood- en hulpdiensten kunnen het Academiegebouw op deze dagen te allen tijde bereiken.

Dinsdag 28 maart

Mogelijke verkeershinder vanwege voorbereidende werkzaamheden van de gemeente Leiden: verwijderen van straatmeubilair op het Rapenburg tussen de Nonnenbrug en de Doelenbrug, en rondom de Doelenbrug. De fietsenrekken ter hoogte van het Academiegebouw worden verwijderd voor de opnames. Er komen tijdelijke fietsenrekken ter hoogte van Rapenburg 89.

Woensdag 29 maart

Tussen 8:00-10:00 uur: Filmopnames tussen Doelensteeg en de hoofdingang van het Academiegebouw op Rapenburg 73. Het verkeer is gestremd tussen de Doelenbrug en de Nonnenbrug, behalve voor degenen die daar een bestemming hebben. Bezoekers van het Academiegebouw komende vanaf de noordzijde van het Rapenburg (Kort Rapenburg/Noordeinde) worden via de Groenhazengracht of Doelensteeg/Doelengracht achterlangs naar het Academiegebouw geleid. Vanaf de zuidkant van het Rapenburg (Kaiserstraat) is het Academiegebouw wel bereikbaar. Er is op woensdag een tijdelijke verkeersstremming met verkeersregelaars van de Nonnensteeg, Kloksteeg en Rapenburg aan beide zijden – alleen tijdens filmopnamen en ter hoogte van de Kaiserstraat.

Tussen 10:00-13:00 uur: filmopnamen op het Rapenburg, vanaf (circa) huisnummer 71 richting de Doelensteeg/Doelenbrug. Tijdelijke verkeersstremming met verkeersregelaars (alleen tijdens opnamen) van het Rapenburg tussen de Groenhazengracht en Rapenburg 65. Bezoekers van het Academiegebouw komende via de Groenhazengracht/Doelengracht worden achterlangs naar het Academiegebouw geleid.

Tussen 13:00 en 22:00 uur: korte filmopnames op het Rapenburg tussen de Doelenbrug en Nonnenbrug. Vanaf 15:00 uur kunnen de bezoekers vanuit de zuidkant van het Rapenburg (Kaiserstraat) het Academiegebouw ongehinderd bereiken. Vanaf de noordkant (Kort Rapenburg/Noordeinde) worden bezoekers omgeleid via de Doelengracht.

Donderdag 30 maart

Mogelijke verkeershinder tot 15.00 uur wegens werkzaamheden van de gemeente Leiden: het terugplaatsen van straatmeubilair en fietsenrekken op het Rapenburg tussen de twee bruggen en rondom de Doelenbrug.

Figuranten tijdens de opnames van The Miniaturist, een serie van de BBC gebaseerd op het gelijknamige boek van Jesse Burton.