Professor van Staden ontvangt Meijerspenning bij afscheidscollege

Op donderdag 9 maart nam Professor Dr. Alfred van Staden, hoogleraar internationale betrekkingen, na meer dan veertig jaar afscheid van de Universiteit.

Van Staden werd geroemd om zijn verdiensten voor de Universiteit en de wetenschap. Zo wist hij in zijn tijd als decaan van de rechtenfaculteit de faculteit weer financieel gezond te maken door strenge maar noodzakelijke bezuinigingen door te voeren. Daarnaast zette hij de eerste stappen in het aansporen van getalenteerde studenten en werd bij zijn afscheid de facultaire scriptieprijs ingesteld. Ook buiten de Universiteit was Van Staden actief. Zo was hij ruim tien jaar de directeur van Instituut Clingendael, was hij voorzitter van het Genootschap van Internationale Zaken en is hij tot de dag van vandaag lid van de Adviesraad Internationale Vraagstukken.

Nadat Van Staden in een overvolle Lorentzzaal zijn afscheidsrede had uitgesproken, kwamen er verscheidene sprekers aan bod uit verschillende fasen van zijn carrière. Zo sprak de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, Mevr. mr Ankie Broekers-Knol, Van Staden toe als oud-collega in het faculteitsbestuur. Professor Nico Schrijver sprak als hoofd van de afdeling Internationaal Publiekrecht en wetenschappelijk directeur van het Grotius Centre, Professor Niels Blokker als oud-student en Ko Colijn als promotus en oud-directeur van Clingendael. Decaan Joanne van der Leun sprak als laatste en had de eer om Van Staden de prestigieuze Meijerspenning toe te kennen. Deze hoogste facultaire onderscheiding wordt uitgereikt voor bijzondere verdiensten aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.