Richard van Oevelen aangesteld als nieuwe Thorbecke fellow

Mr. Richard van Oevelen is vanaf 1 februari 2017 aangesteld als nieuwe Thorbecke-fellow bij de afdeling Staats- en bestuursrecht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.

Als fellow van de Thorbecke Leerstoel ondersteunt hij Prof. mr. dr. Job Cohen en dr. Laurens Raijmakers bij onderzoek naar de verschillende decentralisaties naar gemeenten en de positie (hierbij) van de provincie binnen de bestuurlijke hoofdstructuur. Met betrekking tot dit thema zal Van Oevelen zich eveneens oriënteren op het organiseren van een symposium voor een nadere bespreking van de verschillende ontwikkelingen.

Sinds maart 2014 is Richard van Oevelen actief in het openbaar bestuur als raadslid en vicefractievoorzitter binnen de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp. In die hoedanigheid vertegenwoordigde hij tot voor kort zijn gemeente binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, een samenwerkingsverband van 23 gemeenten in de regio. Deze ervaringen binnen het lokale openbaar bestuur komen voor Van Oevelen uitstekend van pas binnen het onderzoek voor de Thorbecke Leerstoel. Met zijn komst wordt bovendien een van de doelen van de leerstoel - het bevorderen van een dialoog tussen wetenschappers en vertegenwoordigers van gemeenten - nog meer kracht bij gezet.

Van Oevelen studeerde in april 2016 cum laude af voor de master Staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden. In zijn masterscriptie De provincie in het nauw deed Van Oevelen onderzoek naar de toekomst van de provincie als bestuurslaag binnen de Nederlandse bestuurlijke hoofdstructuur. De scriptie is uiteindelijk onder dezelfde titel ook in boekvorm uitgebracht. In maart 2017 zal Van Oevelen aan dezelfde universiteit tevens afstuderen voor de master Notarieel recht.