Jubileum Scriptieatelier: 10 jaar steun bij scriptieperikelen

Feest op de zesde. Op maandag 6 februari is het precies 10 jaar geleden dat het Scriptieatelier van de Faculteit der Sociale Wetenschappen werd opgericht. Inmiddels is het uitgegroeid tot een bijzondere en succesvolle faciliteit voor studenten waar de faculteit trots op is.

Stimulans en steun

Pieter Kroonenberg (l.) en Frits Meijerink.

“Versnelling en verbetering van het schrijven van de afstudeerscriptie,” vat professor emeritus Pieter Kroonenberg, het succesvolle initiatief kort en krachtig samen. Als één van de ‘Founding Fathers’, weet hij nog hoe het ooit begon als twee kleine kamertjes naast elkaar bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen. Eén met zes studenten-plekken en één met een permanente begeleider. De welkome oplossing voor de problemen die zowel studenten als docenten ervaarden.

Te hoge druk, te weinig tijd

De cijfers in 2002 logen er niet om: Het aantal afstuderende doctoraalstudenten was te laag; de werkdruk van docenten, die aan steeds meer studenten lesgaven en steeds meer scripties moesten begeleiden, te hoog. Daar bovenop had het Europese besluit om universitaire opleidingen in te richten volgens de BaMa-structuur tot gevolg dat van studenten een strak schema werd verwacht. Binnen één jaar afstuderen en daarom in rap tempo die scriptie voltooien. Hoe konden studenten en docenten hulp worden geboden?

Van instituut naar faculteit

Jacquy Bouwer neemt een kadootje in ontvangst.
Jacquy Bouwer ontvangt een teken van waardering van SAM Mi-Lan Woudstra.

“Het unieke van het Scriptieatelier is dat het een plek is voor studenten waar zij geconcentreerd aan hun scriptie kunnen werken en waar altijd een ‘SAM’ – Scriptieatelier Medewerker – aanwezig is voor professionele ondersteuning of advies.” Die ondersteuning is er met name op het gebied van literatuur, structuur en het gebruik van computerprogramma’s zoals SPSS. Ook is er een ‘Stat SAM’ die de studenten helpt met vragen op het gebied van statistiek.
Het duurde daarom niet lang voordat studenten van de andere instituten om dezelfde ondersteuning begonnen te vragen en de faculteit besloot dat dit Scriptieatelier moest uitgroeien tot een facultaire faciliteit. De scriptie schrijvende studenten verhuisden naar het huidige atelier op de zesde verdieping en kregen 22 werkplekken. Sindsdien biedt de website van het Scriptieatelier ook allerlei informatie op het gebied van literatuurstudie, methoden en statistiek.

SAM: steunpunt voor technische vragen

“Vertel eens waar je scriptie over gaat en hoe je data eruit zien? Dat zijn vragen die studenten vaak moeilijk te beantwoorden vinden. De SAM, stelt die vraag juist en kijkt met de student waar qua methode en statistiek de knelpunten zitten,” legt Kroonenberg uit. “Een SAM neemt nooit de taak van de scriptiebegeleider over; de ondersteuning is gericht op de technische problemen van een scriptie. Ook worden de studenten pas toegelaten tot het atelier na registratie en toestemming van de begeleider. Niet alleen omdat het noodzakelijk is dat de begeleider weet waar de student advies haalt, maar de registratie zorgt er voor dat alleen scriptie schrijvende studenten gebruik kunnen maken van het atelier.”

Creativiteit, kwaliteit en uitwisseling

De naam ‘atelier’ geeft aan dat het onderzoek  uitvoeren, de data verzamelen en analyseren en dit allemaal helder opschrijven een proces is dat creativiteit vereist van de studenten. Niet alles draait om statistiek, Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie levert bijvoorbeeld een SAM die kan assisteren bij kwalitatief onderzoek. Bovendien kunnen studenten dit jaar ook terecht voor advies en tips op het gebied van academisch Engels. Daarnaast biedt het Scriptieatelier ook de mogelijkheid aan studenten om onderling ervaringen uit te wisselen. Zo is er op de vijfde etage ook een hoekje ingericht – met het stranduitzicht op de achtergrond – waar studenten ook even apart met elkaar hun scriptieperikelen kunnen bespreken.

De behoeften van studenten anno 2017

Inmiddels zijn we tien jaar verder. Twee jaar geleden, na 40 jaar onderwijs in statistiek, ging professor Kroonenberg met pensioen. Verheugd is hij zeker dat de ondersteuning waar hij zich toen voor inzette – zijn ‘hobby’- nu uitgegroeid is tot een succesvolle faciliteit. “Ik ben benieuwd of de behoeften van de studenten aan bijvoorbeeld een werkplek met computer veranderen, waarschijnlijk hebben ze nu zelf allemaal een laptop.” De kleinschaligheid en permanente ondersteuning van het atelier is voor studenten anno 2017 echter nog steeds een belangrijke stimulans. Een mooie mijlpaal die op 6 februari 2017 met een borrel voor ondersteuners en initiatiefnemers werd gevierd.

(Tekst en foto's van Sabrina Otterloo - februari 2017)