Geslaagd alumni event bij opening nieuwe locatie Wijnhaven Den Haag

Zo’n 130 alumni van alle opleidingen, Haags en Leids, bezochten donderdag 16 februari het alumni event ter gelegenheid van de opening van de nieuwe locatie Wijnhaven in Den Haag. Keynote speaker Rob de Wijk praatte de deelnemers bij over de machtspolitieke verschuivingen in de wereld en de internationale oorzaken daarvan. In het daaropvolgende keuzeprogramma kwamen meer actuele thema’s aan bod: veiligheid, duurzaamheid en leiderschap. Precies de onderwerpen waarin de Faculteit Governance and Global Affairs onderwijs geeft en onderzoek doet.

Tijdens de ontvangst met borrel leidden studenten de alumni rond in ‘hun’ nieuwe locatie Wijnhaven, de voormalige behuizing van de Ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken. De alumni waren verrast door het licht en het open karakter van de nieuwe locatie èn het enthousiasme van de studenten. Kutsal Yesilkagit, decaan van de faculteit Governance and Global Affairs in Den Haag, heette vervolgens de alumni van vele opleidingen welkom. Bijna alle Leidse faculteiten hebben namelijk opleidingen in Den Haag, vooral rond ‘global challenges’.

In zijn keynote speech gaf Rob de Wijk – naar aanleiding van zijn nieuwste boek De nieuwe revolutionaire golf (2017) – een overzicht van de financieel-economische en politieke systeemcrises  waarmee de Westerse wereld kampt en die in veel landen populistische bewegingen hebben versterkt. Hij voorspelde dat mogelijke oplossingen de politiek veel tijd en inspanning zullen kosten.
In het keuzeprogramma dat daarop volgde lichtten de sprekers nog meer actuele thema’s uit.
Bijvoorbeeld de veiligheidsuitdagingen die in onze huidige wereld steeds complexer worden. Bibi van den Berg en Ruth Prins van het Institute for Security and Global Affairs gingen in op ontwikkelingen als globalisering en de verspreiding van netwerktechnologie die maken dat veiligheidsvraagstukken zich gelijktijdig voordoen op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal niveau. Aan de hand van een aantal concrete case-studies lieten zij zien hoe belangrijk het is dat er vanuit verschillende bestuurlijke niveaus nauw wordt samen gewerkt.

Thijs Bosker van het Leiden University College in Den Haag pakte het bijna allesomvattende thema Sustainable future – duurzame toekomst – op.  Als morgen de Westerse beschaving zou verdwijnen, dan zouden de archeologen ons, in navolging van het Stenen Tijdperk en de IJzertijd, het Plastic Tijdperk noemen, aldus Bosker. Vanuit het concept ‘Planetary bounderies’ ging hij op deze en andere milieu-uitdagingen in. Zo zal de aarde in 2027 8 miljard inwoners tellen. Water, voedsel en brandstof zijn nu al schaars en daar komt dan nog de klimaatverandering bij….

Grenzen werden ook verkend door Nikol Hopman, directeur van het Centre for Professional Learning. Zij ging met de alumni actief op zoek naar de grenzen van goed leiderschap. Daarbij was haar stelling: om goed leiderschap te begrijpen en te bevorderen is oog voor ‘the dark side’ van belang. Want wanneer en waarom verwordt goed leiderschap soms tot het tegendeel? En wat kunnen we doen om dat te voorkomen?

De avond werd afgesloten met een Indisch buffet, waarbij er onder het genot van een hapje en drankje werd na- en bijgepraat.

foto's: Arash Nikkhah