Erasmus Training Centre in Jakarta bevordert uitwisseling studenten en academici

Het Erasmus Training Centre in Jakarta ondersteunt de uitwisseling van studenten en onderzoekers tussen Nederland en Indonesië, met trainingen en taallessen. Op 13 februari is het centrum officieel geopend door minister Jet Bussemaker van OCW.

Cursuscentrum en ontmoetingsplatform

Het Erasmus Training Centre is een initiatief van de Universiteit Leiden in samenwerking met Vrije Universiteit Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Stenden Hogeschool, de Nederlandse ambassade in Indonesië en Nuffic Neso Indonesia. Het centrum ondersteunt Indonesische studenten en onderzoekers met cursussen in Engels, Nederlands en academische vaardigheden zodat ze makkelijker toegang krijgen tot het Nederlandse hoger onderwijs. Voor Nederlanders (en mensen uit andere landen) biedt het centrum cursussen Bahasia Indonesisch. Daarnaast dient het Erasmus Training Centre ook als platform om Nederlandse universiteiten en Indonesische professionals en de organisaties waarvoor zij werkzaam zijn bij elkaar te brengen.

Unieke internationale samenwerking

Bij de opening van het Erasmus Training Centre waren ongeveer honderd Indonesische alumni van Nederlandse hoger onderwijsinstellingen aanwezig. Samen met vertegenwoordigers van hun huidige werkgevers bediscussieerden zij de voordelen van studeren in het buitenland en een leven lang leren. Minister Bussemaker verrichte de officiële opening en feliciteerde de betrokken onderwijsinstellingen en overige initiatiefnemers met deze unieke internationale samenwerking. ‘Ik hoop dat het nieuwe Erasmus Training Centre kan bijdragen aan meer contact van mens-tot-mens tussen Nederland en Indonesië, en aan het verder internationaliseren van zowel het Indonesische als het Nederlandse onderwijs.’

COSMOPOLIS

Minister Bussemaker brengt tijdens haar reis naar Indonesië ook een bezoek aan Yogyakarta, waar zij wordt bijgepraat over het COSMOPOLIS-project van de Leidse hoogleraar Jos Gommans (Colonial and Global history). In dit project werken de Universiteit Leiden en de Nationale Archieven in Den Haag samen met Aziatische universiteiten en lokale culturele instellingen. Doel is om Nederlandse (archief)bronnen in en over Azië beschikbaar en toegankelijk te maken voor bestudering en onderzoek.