Assyriologe Uzume Zoë Wijnsma een van de nieuwe Faces of Science

Hoe ziet je leven er uit als je wetenschapper wordt? Daar gaat de Leidse assyriologe Uzume Zoë Wijnsma over bloggen als één van de nieuwe Faces of Science. Dit is een website van de KNAW waarbij jonge promovendi met persoonlijke verhalen tonen hoe het is om te werken in de wetenschap.

Op de website Facesofscience.nl doen meer dan veertig promovendi verslag van hun dagelijks bestaan in de wetenschap. Ze doen aan verschillende Nederlandse universiteiten onderzoek naar onderwerpen als het meten van emoties, politiek protest in het Perzische Rijk, het verlies van je nationaliteit en het verschil tussen plagen en pesten.

De KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen) heeft twaalf nieuwe Faces bekend gemaakt, waar Uzume Zoë Wijnsma er een van is. De assyriologe doet onderzoek naar politiek protest, een fenomeen dat van alle tijden blijkt te zijn. ‘Soms blijft het bij verhalen en satire, soms leidt het tot de val van het regime. Aan de hand van het Perzische Rijk (539-330 v.C.) bekijk ik in mijn onderzoek hoe en waarom zulke protesten vorm krijgen, en wat ‘politieke legitimiteit’ nu eigenlijk betekent.’ Ergens in de komende maanden zal Wijnsma haar eerste filmpje en blog gaan plaatsen.

De verhalen van de Faces helpen studenten en studiekiezers uit 5 en 6 vwo een realistisch beeld te krijgen van wat het is om wetenschapper te zijn, maar zijn eigenlijk interessant voor iedereen die meer wil weten over wetenschap. De Faces treden daarnaast geregeld op in de media en op bijeenkomsten.