Driejarig visiting professorship bij de University of Oslo voor hoogleraar Rechtssociologie

Hoogleraar Rechtssociologie Maartje van der Woude (Van Vollenhoven Instituut, Metajuridica) is met ingang van heden voor een periode van 3 jaar aangesteld als visiting professor bij het Department of Criminology & Sociology of Law van de Universiteit van Oslo in Noorwegen.

Maartje van der Woude is gevraagd om deel uit te maken van de NORDHOST Research group, een interdisciplinaire en internationale onderzoeksgroep die onderzoek doet naar gastvrijheid en tolerantie – ogenschijnlijk kenmerkende begrippen voor de “Nordic countries” – en de recente reacties in Scandinavië en Noord-West Europa op de vluchtelingencrisis. De onderzoeksgroep zal verschillende wetenschappelijke seminars organiseren en er zal tevens aan diverse publicaties worden gewerkt.

Law Faculty Oslo

In de praktijk zal de gastaanstelling van Van der Woude bij de Universiteit van Oslo betekenen dat zij meerdere keren per jaar voor een (kort) onderzoeksverblijf in Noorwegen zal zijn. Het gastprofessorschap in Oslo sluit naadloos aan bij de regionale focus van de NWO VIDI beurs van Van der Woude, waarbinnen naast Nederland en Duitsland ook Denemarken en Noorwegen een prominente rol innemen.

Meer informatie over het NORDHOST project.