Shishani & The Namibian Tales: 'Wij brengen de wereld samen in onze muziek'

Met hun debuutalbum 'Itaala' bestormt het multiculturele Shishani & The Namibian Tales de Nederlandse muziekscene. Op de plaat, die door Mixed World Music werd gekroond tot beste Nederlandse World Music Release, smelten verschillende muzikale tradities samen tot een ongekend nieuw genre. Shishani Vranckx, frontvrouw en alumna Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie vertelt hoe antropologie mede de muziek vormde.

Na haar bachelor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie aan de Universiteit Leiden, studeerde Shishani Vranckx (29) een master musicologie. Op  Itaala komen haar passie voor mens & cultuur én voor muziek samen. Shishani: “Als je van antropologie één ding meekrijgt is het een open blik naar de wereld toe.”

Shishani’s wortels liggen verspreid over Nederland, Namibië en België. Het besef dat er meerdere perspectieven zijn waarmee je naar de wereld kunt kijken leerde ze dus al vroeg. “Mijn moeder is Ndonga, onderdeel van de Namibische etnische groepering ‘Aawambo’”, vertelt ze. “Van kleins af aan had ik al de drang om terug te keren naar Namibië, om me te verdiepen in de cultuur van mijn moeder, en dan met name via muziek.”

Zo vatte ze het idee op om via muziek het verhaal te vertellen van haar persoonlijke terugkeer, haar familiegeschiedenis en de geschiedenis en verhalen van de verschillende bevolkingsgroepen van Namibië: The Namibian Tales.

Shishani Vranckx
Shishani Vranckx bij de San ('Bushmen') in Namibië.

Wereldmuziek

Maar Shishani & the Namibian Tales werd meer dan dat. “In 2015 richtten Shahin During en ik deze groep op”, legt ze uit. “We wisten dat Namibische tradities het uitgangspunt zouden zijn, maar we wilden dit totaal anders aanpakken met een ongewone, unieke combinatie van instrumenten.”

In kosmopolitisch Amsterdam vonden ze de Duitse Debby Korfmacher (kora, mbira, vocals) en de Hongaarse Bence Huszar (cello). Het multiculturele ensemble was compleet. Shishani: “Wij brengen de wereld samen in onze muziek”

Om al die muzikale tradities samen te vormen tot een samenhangend geluid, was nog wel een uitdaging. “Tijdens het schrijfproces bleek het samenbrengen van alle stijlen een heel proces. Het is totaal nieuwe muziek. We hadden geen voorbeeld waarvan we konden denken: zo moet het klinken. Want hoe combineer je de West-Afrikaanse kora met cello en Namibische elementen? Maar de mix van genres die we op het album hebben kunnen neerzetten is denk ik een uniek geluid geworden.”

Onderzoek naar de Bushmen

De samenwerking voor Itaala smaakte naar meer. Momenteel is de band bezig met nieuw project: een onderzoek met de San (‘bushmen’) groepering in Namibië. Elementen van San-muziek zijn ook al te horen op Itaala. Shishani: “De San is een van de oudste bevolkingsgroepen ter wereld maar ook en van de meest gemarginaliseerde. Door de modernisering raakt hun muziektraditie in de vergetelheid.

“Wij willen onderzoeken: hoe maken de San muziek en welke betekenis hebben hun liederen? Zo proberen we de geschiedenis een beetje te bewaren.” Met dit onderzoek put Shishani ook uit de kennis die ze opdeed tijdens haar studie antropologie. “Bij antropologie leer je kijken naar hoe samenlevingen in elkaar zitten. Je gaat ze niet zien als iets statisch, maar juist als iets levends en dynamisch. Je wordt je bewust van processen in samenlevingen. Het opent je ogen voor de wereld.”

Shishani & The Namibian Tales starten in Januari met een internationale tour. Op 25 maart 2017 zijn ze te zien in de Tolhuistuin in Amsterdam.