Pop-up restaurant Happietaria opent deuren

Eten voor het goede doel kan dit jaar tot 24 februari bij Happietaria in Leiden. Dit tijdelijke restaurant, gevestigd in de Nieuwe Energie, wordt gerund door vrijwilligers van verschillende christelijke studentenverenigingen.

De opbrengsten gaan naar het goede doel Tear in Bolivia. Deze organisatie zet zich in om huiselijk geweld te voorkomen en slachtoffers psychologische steun te bieden. Het restaurant wordt volledig gerund door vrijwilligers. De meesten zijn lid van één van de verschillende christelijke studentenverenigingen van Leiden. Culinaire expertise komt van verschillende chef-koks, die één of meerdere dagen vrijwillig komen koken.

Studenten in verschillende steden organiseren Happietaria’s. De eerste Happietaria opende in 1993 de deuren in Rotterdam. Dit jaar zijn er acht Happietaria’s die verschillende goede doelen ondersteunen. Zo komt Tilburg op voor kwetsbaren in India en zamelt Groningen geld in voor onderwijs in Sudan.

Happietaria heeft een menukaart, maar ook een wisselend dagmenu, dat happietaria toepasselijk ‘Gered van de dag’ noemt: voedsel van supermarkten dat anders weggegooid zou worden omdat de uiterste houdbaarheidsdatum in zicht is.

Happietaria Leiden werd officieel geopend door Carola Schouten, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie. Schouten heeft in haar studententijd ook een Happietaria georganiseerd en weet uit eigen ervaring dat het organiseren van een Happietaria veel werk is.

Praktische informatie

Happietaria is geopend tot 24 februari op doordeweekse dagen. Het pop-up restaurant is gevestigd in gebouw Nieuwe Energie (3e Binnenvestgracht 23, Leiden). Reserveren kan via Happietaria's website.