100 jaar De Stijl in Leiden

In 2017 is het precies 100 jaar geleden dat Theo van Doesburg in Leiden de kunstbeweging De Stijl oprichtte. Dit jubileum wordt feestelijk gevierd met tentoonstellingen en evenementen door het hele land. Leiden speelt als geboorteplaats uiteraard ook een belangrijke rol: wat is er dit jaar onder andere te doen in de sleutelstad?

Muziek uit 1917

Het jaar van De Stijl begint in Leiden met muziek. Op vrijdag 27 januari t/m zondag 29 januari speelt violiste en winnares van de Edison muziekprijs 2015 Maria Milstein in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Milstein heeft een speciaal programma samengesteld dat bestaat uit muziek rond 1917: muziek zoekend naar nieuwe vormen, klanken en wegen. Meer informatie.

Een drieluik over De Stijl

Theatergezelschap de Veenfabriek kijkt naar de centrale personen binnen De Stijl: Bart van der Leck, Piet Mondriaan en Theo van Doesburg. Ze presenteren een drieluik over De Stijl, waarbij ze verschillende denkbeelden onderzoeken. Zo gaan de Veenfabriek en muziekgroep Okapi bij de voorstelling over Mondriaan bijvoorbeeld uit van zijn essays over de nieuwe ruimte. De voorstellingen vinden onder andere plaats in Scheltema Leiden, tussen maart en juni. Meer informatie.

Hedendaagse kunstenaars en De Stijl

Van donderdag 11 mei t/m zaterdag 2 september wordt in de galerie van het Leids Universitair Medisch Centrum het werk getoond van tien hedendaagse kunstenaars die zich laten inspireren door de geometrische vormentaal van De Stijl. Niet alleen het LUMC, maar ook Museum De Lakenhal besteedt aandacht aan hedendaagse kunst. Museum De Lakenhal wordt momenteel verbouwd, maar heeft gelukkig een slimme oplossing gevonden om toch een tentoonstelling te wijden aan 100 jaar De Stijl. Van 2 juni t/m 27 augustus 2017 vindt namelijk de tentoonstelling Openlucht Museum De Lakenhal. 100 jaar na De Stijl plaats op het Pieterskerkhof met werk van hedendaagse kunstenaars.
Meer informatie LUMC en De Lakenhal.

Gemeentemuseum Den Haag

Het Gemeentemuseum in Den Haag bezit ’s werelds grootste Mondriaancollectie en een van de grootste De Stijl collecties. Dit museum mag je dan ook niet missen tijdens het jubileum! Gelukkig valt een bezoekje aan Den Haag goed te combineren met de activiteiten die in Leiden plaatsvinden. Het museum presenteert onder andere alle 300 Mondriaans die zich in hun collectie bevinden, in één tentoonstelling. Op 11 februari start de eerste tentoonstelling die gaat over de ontstaansgeschiedenis van de nieuwe kunst die de wereld voorgoed heeft veranderd. Er wordt ook aandacht besteed aan de architectuur en de interieurs van De Stijl. Meer informatie.