90 internationale wetenschappers naar Zuid-Hollandse universiteiten en umc's

De universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam en de universitaire medische centra van Leiden en Rotterdam gaan postdoc-plaatsen aanbieden aan negentig net gepromoveerden van overal ter wereld. Op 5 december werd hiertoe het startschot gegeven.

LEaDing Fellows

Op 5 december tekenden de rectoren van de drie universiteiten en de decanen van de beide medische centra de consortiumovereenkomst voor het LEaDing Fellows-programma. De vijf Zuid-Hollandse instellingen verwierven in 2016 gezamenlijk 6,3 miljoen uit het Marie Curie COFUND-programma. Dat is gericht op internationale mobiliteit van jonge wetenschappers.

Aanstelling van twee jaar

De postdocs solliciteren met een eigen onderzoeksvoorstel en stemmen hierover af met de onderzoeksgroep waar ze ingebed willen worden. De postdocs krijgen een aanstelling van 24 maanden bij een van de vijf instellingen. De EU-subsidie dekt een deel van de salarislast van de postdoc. Daarnaast dient matching door de instellingen plaats te vinden.

Samenwerking

De drie universiteiten en hun medische centra bieden jonge wetenschappers een breed palet van disciplines aan. Bovendien werken de instellingen al decennia intensief samen op diverse vakgebieden, bijvoorbeeld in de bèta-technologische disciplines en op het grensvlak van geneeskunde en technologie.

Medical Delta en LDE

Zo werd tien jaar geleden het medisch-technologisch consortium Medical Delta opgericht en in 2012 de Leiden-Delft-Erasmus-alliantie. Door deze jonge traditie van samenwerking komen de postdocs in een gespreid multidisciplinair bedje terecht en kunnen ze gemakkelijk samenwerken met onderzoeksgroepen van de andere instellingen.

Acht gezamenlijke centra Leiden-Delft-Erasmus

Ook kunnen de onderzoekers een plaats zoeken in een van de acht Leiden-Delft-Erasmus Centres, die zich richten op complexe maatschappelijke vraagstukken. De LDE-alliante werkt nauw samen met het bedrijfsleven en de overheden in Zuid-Holland, economisch een van de meest dynamische regio’s van Europa. Het LEaDing Fellows-programma biedt jonge wetenschappers een uitgelezen kans om te profiteren van deze omgeving.

Calls

Van 1 februari 2017 tot 31 maart 2017 kunnen (internationale) onderzoekers solliciteren naar een plaats. Dan worden twintig postdocs aangenomen. Daarna volgen nog twee calls. Het programma loopt tot februari 2022. De Technische Universiteit Delft is penvoerder van LEaDing Fellows.