NWO tenure track grant voor het Mathematisch Instituut

In het raamwerk van de nationale clusters in de wiskunde heeft NWO zeven voorstellen voor een tenure track positie goedgekeurd. Een van deze voorstellen is: 'Moduli, metrics, models, and arithmetic of Shimura varieties' door Bas Edixhoven van het Leidse Mathematische Instituut.

Nederlandse onderzoekers in de wiskunde hebben hun krachten verenigd in vier clusters: GQT, NDNS+, STAR en DIAMANT. Het voorstel van Professor Edixhoven behoort tot zowel het GQT en het DIAMANT cluster. Het heeft als onderwerp de arithmetic algebraic geometry: de studie van de oplossingen van systemen van 'polynomiale vergelijkingen over eindige lichamen'. Polynomiale vergelijkingen zijn generalisaties van de welbekende kwadratische vergelijking van de middelbare school. Het onderzoeksprogramma is fundamenteel gericht, maar heeft toepassingen in de mathematische fysica, de cryptographie, en de coderingstheorie.