Healthy Faculty Days 2016

Rechters geven mildere straffen als ze net geluncht hebben en een mens mag gemiddeld maar vijftig gram suiker per dag tot zich nemen. Net als vorig jaar stond ook dit jaar de Faculteit der Sociale Wetenschappen twee dagen lang in het teken van Healthy Faculty Days.

Op 27 en 28 oktober organiseerden studenten van de master gezondheidspsychologie inspirerende workshops. Elke workshop had als doel het bevorderen van gezond gedrag, namelijk:

• Het tegengaan van stress (workshops: When there's something strange with your stress levels, who you gonna call? Stress Busters! en Take stress away, start your healthy life today!).
  • Minder zitten en meer bewegen. (Hop, sta op! en There is no elevator to success, you have to take the stairs!).
  • Het verbeteren van slaap- en eetgewoonten (Think bright? Sleep tight!, Extra efficiënt, plan een lunchmoment!, Sweeten your life, not you food! en Start eating smart!).

Ook hadden de studenten omgevingsinterventies ontwikkeld. In het Pieter de la Court-gebouw waren namelijk allerlei tips en adviezen te vinden om je gezond(er) te gedragen, bijvoorbeeld aanmoedigingen om in plaats van de lift de trap te gebruiken.

De workshops zijn door zowel studenten als medewerkers bezocht en hadden volgens de studenten die de workshops gaven het beoogde doel bereikt. 'Het was bijzonder om te merken dat we via onze workshop anderen bewust wisten te maken van hun eigen gedrag en hen te inspireren en aan het denken te zetten op een positieve manier', was één van de reacties van de Health Psychology masterstudenten.

Reacties van andere Health Psychology masterstudenten:
'Wat een dag! We hebben, net zoals de andere groepen, hard ons best gedaan om mensen naar onze omgevingsinterventie en/of workshop te krijgen. Kennelijk waren onze onesies en ons gebrek aan schaamte een groot succes, want uiteindelijk kwamen er zoveel mensen voor onze workshop dat we te weinig stoelen hadden. We vonden het een ontzettend leuke ervaring om onze workshop te geven en we hebben op een leuke manier studenten bewuster gemaakt van hun stress. Het is voor ons allen zeker voor herhaling vatbaar. We hebben zelfs nog workshops van studiegenoten kunnen volgen dus een leerzamere dag kan bijna niet!'

'Wat een leuke en leerzame dag hebben we vrijdag gehad! Met z’n zessen hebben we  de deelnemers aan onze workshop meer bewust kunnen maken van sedentair gedrag. Het was ontzettend leuk om onze interventie door het gehele gebouw terug te zien en te horen van mensen dat ze door onze weetjes, workshop en gesprekken die dag extra de trap hebben genomen, statafels hebben opgeklapt in de ‘common rooms’, enzovoort; wat een resultaat! Het was super leuk om vrijdag tijdens onze workshop, maar ook in de wandelgangen, docenten en studenten te spreken over ons onderwerp; we konden merken dat het onderwerp ‘gezondheid’ leeft bij veel van hen.'

Voor zowel de deelnemers als de masterstudenten die de workshops gaven waren de workshops een leuke en erg inspirerende ervaring. Medewerkers en studenten van de FSW hebben op een enthousiaste manier meegedaan en kunnen de ontvangen adviezen gaan gebruiken om gezonder te leven.

We wensen jullie alvast een gezond 2017!