Frank den Hollander koninklijk onderscheiden

Frank den Hollander, hoogleraar Kansrekening, is op 15 december onderscheiden als Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Den Hollander kreeg de koninklijke onderscheiding tijdens een speciale bijeenkomst in Eindhoven ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag. Carel Stolker, rector magnificus van de Universiteit Leiden, heeft de aanvraag voor de koninklijke onderscheiding ondersteund namens zijn huidige werkgever.

Vermaard

Den Hollander is een internationaal vermaard wetenschapper, die in het bijzonder heeft bijgedragen aan de ontwikkeling en het onderzoek van modellen voor deeltjessystemen (statistische fysica), evolutie (genetica) en netwerken. Tijdens zijn gehele carrière heeft Frank den Hollander zich ingezet voor het bevorderen van de wiskunde, nationaal en internationaal.

Auteur

Daarnaast is Den Hollander auteur van een groot aantal wetenschappelijke artikelen, en drie boeken. Ook is Den Hollander lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) en vervulde hij daar verschillende bestuursfuncties, waaronder het lidmaatschap van de jury belast met de selectie en ordening van de vragen van Nationale Wetenschapsagenda.

'Warm moment'

De versierselen werden Den Hollander opgespeld door burgemeester Emile Jaensch van zijn woonplaats Oegstgeest. Dat gebeurde in Eindhoven, waar Den Hollander van 2005 tot 2010 de tweede wetenschappelijk directeur was van het onderzoeksinstituut Eurandom. Tegen Cursor – de onafhankelijke nieuwssite van de TU/e – zei Den Hollander: ‘Het was een heel warm moment. Het uitdragen van de wetenschap is prachtig en je ontmoet schitterende mensen.’

Conferentie

Den Hollander werd begin deze maand zestig, en dat werd in Eindhoven gevierd met een meerdaagse conferentie bij Eurandom. Collega’s met wie de hoogleraar de afgelopen veertig jaar samenwerkte, waren uitgenodigd hier te spreken over hun onderzoek en hun samenwerking met de hoogleraar.

Foto: Rien Meulman