Eredoctor Peter van Straaten overleden

Tekenaar en schrijver Peter van Straaten overleed op 9 december op 81-jarige leeftijd. Hij was sinds 2011 eredoctor aan de Universiteit Leiden. Hoogleraar Klinische Psychologie Willem van der Does – destijds zijn erepromotor – blikt terug.

Peter van Straaten ontving in 2011 een eredoctoraat van de Universiteit Leiden.

‘Het overlijden van Peter van Straaten is heel treurig nieuws, en het wordt een enorm gemis,’ zegt Van der Does in een eerste reactie. ‘Generaties zijn met zijn werk opgegroeid en zullen zijn sublieme observaties missen.’

Bob Dylan

Het was Van der Does die in 2011 het initiatief nam om aan Van Straaten een eredoctoraat van de Universiteit Leiden te verlenen. Dat was (en is) niet gebruikelijk voor een kunstenaar, weet hij. ‘Een Leids eredoctoraat voor Peter van Straaten was als de Nobelprijs voor Bob Dylan: sommigen hebben zich er wellicht aan gestoord, maar de meeste mensen snappen het prima en heel af en toe moet zoiets kunnen.’

Scherpzinnig

Van Straaten wist op uiterst scherpzinnige wijze mensen en maatschappelijke verschijnselen te observeren en analyseren, en gedrags- en denkprocessen bloot te leggen. Hiermee verrijkte hij het wetenschappelijk onderwijs en bewijst hij ook de wetenschap zelf een dienst.

Verbluffend

‘Persoonlijk heb ik veel te danken aan zijn werk’, zegt Van der Does. ‘De tekeningen spreken letterlijk boekdelen en helpen me om zaken efficiënt en beter uit te leggen tijdens colleges en in populairwetenschappelijke boeken. Sommige tekeningen getuigen van een verbluffend inzicht.’ Zo gebruikte hij de ‘zeurcartoons’ van Van Straaten om persoonlijkheidsstoornissen en depressies uit te leggen.