Best gelezen artikelen van 2016

In 2016 publiceerde de Universiteit Leiden talloze nieuwsberichten over wetenschappelijk onderzoek, organisatorische en onderwijszaken. Maar welke artikelen werden het best gelezen? Hieronder een selectie.

Leidse professoren door de ogen van de Hokjesman

Hoe is het werkelijk onder professoren? Hoe verhoudt de tempel van de wetenschap zich tot de buitenwereld die snel nuttige resultaten wil zien? ‘Hokjesman’ Michael Schaap van de VPRO (zie foto, met vlinderdas) maakte een filmisch portret van Leidse professoren.

Neanderthalers verzamelden mangaandioxide om vuur te maken

Mangaandioxide is een donker gekleurd mineraal dat beschikbaar is in het landschap. Het wordt sinds het stenen tijdperk gebruikt als pigment. Uit analyses door wetenschappers van de universiteiten in Leiden en Delft blijkt echter dat Neanderthalers bij Pech-de-l'Azé in Zuidwest-Frankrijk een heel ander gebruik van dit mineraal kenden.

Van puberstudent tot jongste doctor

Filosoof Stefan Buijsman promoveerde dit jaar op zijn 20e aan de Universiteit van Stockholm. Daarmee is hij de jongste doctor in Zweden. Op zijn 15e ging hij Informatica studeren in Leiden. ‘Het gonsde, er loopt hier een jochie rond!’

Universiteit Leiden past BSA-regeling aan

De Universiteit Leiden stopte dit jaar met het experiment bindend studieadvies in het tweede studiejaar (BSA-2). Studenten moesten in BSA-2 binnen twee jaar 90 studiepunten halen, inclusief hun propedeuse.

Voormalig pedel Willem van Beelen overleden

Op 19 mei bereikte ons het droevige bericht dat, totaal onverwacht, Willem van Beelen op 64-jarige leeftijd is overleden. Hij was 27 jaar pedel van de Universiteit Leiden en ging pas op 29 februari 2016 met pensioen.