Sloveense en Tsjechische scholieren bezoeken Universiteit Leiden

Vierenzestig middelbare scholieren uit Slovenië, Tsjechië en Nederland bezochten de Universiteit Leiden in de week van 7-11 november in het kader van het Talent Education Project. Ze splitsten op in acht groepen, waarvan er sommige naar de bètafaculteit gingen om een onderzoeksproject uit te voeren.

Het uitwisselingsprogramma vormt het startschot voor de profielwerkstukken van de scholieren, die ze in hun vijfde jaar schrijven. Andere evenementen worden georganiseerd in Brno, Pilsen en Ljubljana, die samen met Leiden de thuissteden vormen van de deelnemers.

Eén groep van acht leerlingen werd gevraagd om na te denken over de vraag: ‘Wat zijn de technologische en maatschappelijke gevolgen als we morgen supergeleiding zouden ontdekken bij kamertemperatuur?’ Dit resulteerde in een stel interessante toepassingen, zoals bescherming tegen kosmische straling voor menselijke ruimtevaart en makkelijke energieopslag in spoelen, bijvoorbeeld opgewekt met zonne-energie in de woestijn. Naast deze opdracht werkten de scholieren aan leuke experimenten met Stichting Rino en kregen ze een rondleiding van de fijnmechanische dienst.

Een andere groep werd uitgedaagd met de kwestie over je hoe de versnelde uitdijing van het heelal het beste communiceert naar een jong publiek. Eerst leidden ze af dat die versnelling inderdaad plaatsvindt, uit echte astronomische data van type 1a supernovae. Daarna ontwikkelden de leerlingen verschillende prototypes van communicatiestrategieën. Ze plaatsten bijvoorbeeld sterrenstelsels op een elastiek en trokken het uit elkaar om de expansie in één dimensie uit te beelden. Later zullen ze dit concept uitbreiden naar twee dimensies en filmpjes en animaties maken.