Knowledge Broker zijn bij Luris – Wat houdt dat in?

Stefan de Jong is Knowledge Broker bij Luris. Maar wat doet Luris eigenlijk, en wat is een Knowledge Broker? Deze week nemen we een kijkje in de werkzaamheden van Stefan.

Waarschijnlijk heb je hem wel eens rond zien lopen op Stichthage, Schouwburgstraat of op  Leidse universitaire locaties en wellicht heb je hem ook wel eens gesproken: Stefan de Jong. Als Knowledge Broker bij Luris verdeelt hij zijn tijd namelijk tussen het Luris-kantoor in Leiden en de twee genoemde gebouwen van de Faculteit Governance and Global Affairs.

Allereerst, hoe kwam Stefan terecht bij Luris?

Na een bachelor studie biologie aan de Universiteit van Wageningen en een MSc Innovatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht, kwam Stefan terecht bij het Rathenau Instituut in Den Haag. Hier hield hij zich bezig met onderzoek naar de  maatschappelijke relevantie van wetenschappelijk onderzoek, ofwel valorisatie. Want hoe zorg je ervoor dat de kennis die wordt gecreëerd in wetenschappelijke kringen ook buiten die kringen wordt gebruikt? In praktijk blijkt die uitwisseling van wetenschappelijk onderzoek met maatschappelijk betrokken partijen namelijk nog niet ideaal te verlopen. De inzichten die Stefan opdeed toen hij bij het Rathenau werkte, zet hij nu in bij Luris.

Maar wat is Luris en wat doet Luris eigenlijk binnen de Universiteit?

Luris is het Knowledge Exchange Office van de Universiteit Leiden dat zich voor wetenschappers bezighoudt met de ‘schil’ van wetenschappelijk onderzoek: namelijk alles wat niet het onderzoek zelf is. Dit betekent dat Luris onderzoekers helpt met het aanvragen van subsidies, met het realiseren en ondersteunen van samenwerking met maatschappelijke en commerciële partners, met juridische ondersteuning, het ontwikkelen van ondernemerschap of  met de belangenbehartiging van de onderzoeker. In wezen creëert en faciliteert Luris verbindingen tussen wetenschappers van de Universiteit Leiden en marktpartijen voor benutting van wetenschappelijke kennis. Uit deze verbindingen komen projecten voort die waardevol zijn voor de samenleving, op het gebied van bijvoorbeeld nieuwe medicijnen, software, innovatieve pedagogische inzichten of een vertaalprogramma.

En wat doet een Knowledge Broker binnen deze context?

Stefan functioneert als een Knowledge Broker, onder andere voor de Faculteit Governance and Global Affairs. Dat houdt in dat hij de eerste persoon is die je kunt contacteren voor vragen over valorisatie en alle ondersteunende zaken die Luris biedt. Wil je weten waar je subsidies vandaan kan halen, of zoek je een manier waarop je onderzoek impact kan hebben binnen de maatschappelijke context? Wellicht kan Stefan je helpen. Dit kan betekenen dat hij je wegwijzer kan zijn binnen de Universiteit, door je bijvoorbeeld te koppelen aan andere instituten waar je misschien niet aan had gedacht of door met je te brainstormen over mogelijkheden. Maar dit kan ook betekenen dat hij je buiten de Universiteit met mensen in contact probeert te brengen. Al met al is hij dus dé persoon die je kunt bereiken voor alle zaken buiten je onderzoek waar je moeite mee hebt.

Zijn er nog verdere dingen die we moeten weten over het Luris of Stefan?

Allereerst organiseert Stefan met het Luris in Leiden ook regelmatig trainingen over het schrijven van onderzoeksaanvragen. Dit zou hij, mocht daar animo voor zijn, ook in Den Haag kunnen organiseren.

Bovendien zijn er voor de mensen die geïnteresseerd zijn in het optimaliseren van de impact van hun wetenschappelijk onderzoek ook vrijkaarten beschikbaar voor het congres ‘Optimaliseren van Impact door Alfa- en Gammawetenschappen’ op 8 december. Je kunt hem mailen voor een kaartje.

Interesse in de conferentie of in de trainingen?

Je kunt Stefan bereiken door hem een mailen of bellen, maar je kunt op donderdagen ook bij hem langslopen op Stichthage van 9-12 uur en op Schouwburgstraat van 12-17.30 uur.