Centre for Innovation en LUMC winnen Surfnet Innovation Challenge

Het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) hebben de Surfnet Innovation Challenge gewonnen. Het team won de prijs met een experiment om een virtueel 3D anatomisch model te koppelen aan een echt menselijk lichaam.

Leren van eigen lichaam

Wat kan ‘mixed reality’ (een mengvorm van virtual reality en werkelijk bestaande zaken) betekenen voor het medisch onderwijs? Veel, denkt een team van het Centre for Innovation / LUMC dat meedeed aan de Surfnet Innovation Challenge 2016 / 2017. Zij ontwierpen een experiment waarbij een virtueel anatomisch model naast een echt menselijk lichaam wordt getoond. Op deze manier kunnen studenten geneeskunde leren van hun eigen lichaamsbewegingen, terwijl ze tegelijkertijd de virtuele anatomische weergave van het lichaam kunnen bestuderen. De leervorm wordt mogelijk dankzij de HoloLens-techniek van Microsoft.

Innovatie onderwijs stimuleren

Met het plan voor dit experiment won het team de Surfnet Innovation Challenge 2016/ 2017. SURF is een ICT samenwerkingsorganisatie van onderwijs en onderzoek in Nederland. Met de jaarlijkse Innovation Challenge willen zij innovatie in het onderwijs stimuleren. De beste experimenten slepen ieder een prijs van 20.000 euro in de wacht.

Leereffecten nader onderzocht

Het experiment is een samenwerking van het New Media Lab van het Centre for Innovation, de afdeling Anatomie en Embryologie (ANA) en het Onderwijs Expertise Centrum (OEC) van het LUMC. Dr. Beerend Hierck van het LUMC (ANA / OEC) en van de Leiden Teachers Academy zal de leereffecten van het experiment onderzoeken. Het experiment wordt vanaf december 2016 verder ontwikkeld, de onderzoeksresultaten worden in juni 2017 bekendgemaakt.