Elian Yahye nieuwe jongerenvertegenwoordiger VN

Elian Yahye is op 26 oktober verkozen tot jongerenvertegenwoordiger bij de Verenigde Naties. Yahye is bachelorstudent Internationale Betrekkingen en Organisaties aan de Universiteit Leiden.

De achttienjarige student vertegenwoordigt twee jaar lang de Nederlandse jongeren in de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Yahye geeft in die periode in heel Nederland gastlessen en workshops om de mening van jongeren te horen. Met de input die hij hierbij verzamelt gaat hij met beleidsmakers om tafel om zo de jongerenstem door te laten klinken.

Minderheidsgroepen

Yahye wil zich de komende jaren vooral inzetten voor minderheidsgroepen. ‘Ik wil mij vooral richten op culturele en etnische groepen die in veel samenlevingen onder zware druk staan’, zegt hij op de website van de jongerenvertegenwoordigers. ‘Mijn insteek zal er een zijn van positiviteit: ik wil de kracht en weerbaarheid van deze mensen laten zien en de schoonheid van hun gebruiken en tradities onder de aandacht brengen. Juist omdat ze ‘anders’ zijn en afwijken van de norm, zijn zij onmisbaar voor een dynamische en veelzijdige samenleving.'