Universiteit Leiden versterkt samenwerking met China

Rector Magnificus Carel Stolker heeft op 11 oktober het Programma voor samenwerking met China officieel gepresenteerd aan belanghebbenden bij de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, en de Chinese Ambassade.

Focus op China

Dankzij de snelle ontwikkeling en de toenemende kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek en onderwijs in China, ziet Leiden veel mogelijkheden voor het delen en wederzijds versterken van kennis, expertise en onderzoeks-infrastructuur. Universiteit Leiden heeft daarom China aangewezen als een van drie prioritaire landen of regio's waarmee de universiteit de internationale samenwerking wil intensiveren. De andere twee zijn Indonesiƫ en Latijns-Amerika.

Langdurige onderwijs- en onderzoekssamenwerking

Het programma richt zich op duurzame samenwerking met Chinese partneruniversiteiten op terreinen waarop Leiden en Chinese partners excelleren om zo een bijdrage te leveren aan versterking van onderzoek en onderwijs in Leiden en China. Gezamenlijke projecten moeten bijdragen aan innovatie en impact hebben op de wetenschap, de economie, of de samenleving. De bestaande sterke relatie van Universiteit Leiden met China vormt een goede basis voor de ontwikkeling van het programma.

China op website Universiteit Leiden

Het Chinadossier is nu beschikbaar op de website van Universiteit Leiden. Het biedt informatie over de samenwerking in onderzoek en onderwijs met meer dan 20 Chinese partneruniversiteiten, over studeren in Leiden voor Chinese studenten en mogelijkheden om te studeren in China voor Leidse studenten.