Studeren met een functiebeperking

Zo’n 10 procent van de studenten heeft een functiebeperking, variërend van ADHD of dyslexie tot een fysieke handicap. Een VN-verdrag dwingt Nederland betere voorzieningen te treffen. Wat doet de universiteit voor deze brede groep? Bekijk de video studeren met een functiebeperking.

Toegankelijkheid collegezalen

Zijn alle collegezalen ook toegankelijk met een rolstoel? Welke ondersteuning kun je krijgen als je zwaar dyslectisch bent? Het Fenestra Disability Centre van de universiteit ondersteunt studenten die extra hulp nodig hebben. Op een werkconferentie op 20 september deelden studenten hun ervaringen met medewerkers van de universiteit die de faciliteiten regelen voor deze zeer diverse groep.

Begeleiding

Ondersteuning kan op veel manieren. Blinde studenten kunnen bijvoorbeeld begeleid worden naar hun tentamens en de studieadviseur kan helpen bij het maken van overzichtelijke roosters. Rechtenstudent Jiska Stad-Ogier is afhankelijk van een rolstoel. In de video legt ze uit wat er nodig is om Nederland en de universiteit nog toegankelijker te maken.

VN-verdrag

Nederland heeft in april 2016 het VN-verdrag aangenomen dat overheden verplicht om bedrijven en instellingen toegankelijk te maken voor mensen met een functiebeperking. In 2017 organiseerde de universiteit hierover twee grote conferenties voor studenten, medewerkers en maatschappelijke organisaties. Eén conferentie ging over studeren met een functiebeperking, de ander over werken na je studie.

Vraag Fenestra om raad

Ben je (aankomend) student aan de Universiteit Leiden? En heb je te maken met een functiebeperking in de breedste zin van het woord, van ad(h)d tot een fysieke beperking of dyslexie? Dan kun je terecht bij Fenestra voor advies.