LUCL komt met eigen blog

Het Leiden University Centre for Linguistics (LUCL) heeft onlangs een eigen blog gelanceerd: het Leiden Language Blog. Hiermee wil het instituut een platform bieden aan haar onderzoekers om hun onderzoek aan een breed publiek te presenteren.

Interessante bevindingen

“Bijdragers schrijven bijvoorbeeld over interessante bevindingen uit hun onderzoek, of ze bespreken interessante kwesties uit de taalwetenschap”, aldus Viktorija Kostadinova, coördinator van het blog. “Daarnaast biedt het blog masterstudenten en research master-studenten een kans om te schrijven over het onderzoek dat ze tijdens hun opleiding doen.” Prof. dr. Niels Schiller, wetenschappelijk directeur van het LUCL, vat het op een vergelijkbare manier samen: “We beschouwen het Leiden Language Blog als een kans om een breder publiek te bereiken, en de relevantie voor taalwetenschappelijk onderzoek voor de maatschappij te benadrukken.”

Feit en opinie

Ondanks dat het een instituutsblog is, bevatten de berichten vaak een mengeling van feit en opinie. “De blogberichten hebben natuurlijk betrekking op onderzoeksonderwerpen in de taalwetenschap, en zijn daarom informatief,” zegt Kostadinova, “maar ze bevatten soms ook meer persoonlijke verhalen over onderzoeksreizen of veldwerk. Je zou dus het beste kunnen zeggen dat de auteurs op persoonlijke noot schrijven.”