Leidse wetenschapsfilm genomineerd voor publieksprijs

On Being a Scientist is geselecteerd voor het Inscience filmfestival én genomineerd voor de NTR Audience Award. De speelfilm is voor die gelegenheid op donderdag op 3 november in Nijmegen te zien.

Dilemma's invoelbaar maken

On Being a Scientist leert studenten omgaan met integriteitskwesties. Projectleider van de film is bijzonder hoogleraar publiek begrip van de wetenschap Bas Haring. Voor aanvang van de première van de film op 7 april 2016 vertelde hij: ‘Je kunt integriteit uitdragen door de geschreven regels te bespreken. Maar met film – en in het bijzonder fictie – kun je de dilemma’s veel beter invoelbaar maken. Dat draagt bij aan de discussie.’

Inscience filmfestival

Het Inscience Dutch International Science Film Festival vindt dit jaar voor de tweede keer plaats, van 2 tot en met 6 november in Nijmegen. Er zijn films over wetenschap te zien, daarnaast is er een uitgebreid educatieprogramma met onder meer interactieve labs, serious games en een Pop-up wetenschapsmuseum. In 2015 wisten 6.000 bezoekers de weg naar de eerste editie van het festival te vinden, onder wie bijna 1.000 leerlingen.

Gratis bekijken

De film On Being a Scientist en de bijbehorende cursusinformatie komen ook online op Coursera. Daar zijn ze gratis beschikbaar voor studenten in binnen- en buitenland.

Bekijk de film