Film: zo word je een eerlijke wetenschapper

Wetenschappers worden regelmatig geconfronteerd met integriteitskwesties. Een nieuwe speelfilm leert studenten hoe daarmee om te gaan.

De première van On being a scientist vindt plaats op 7 april. De fictiefilm heeft als doel om studenten bewust te maken van wetenschappelijke integriteit. Dat is immers geen vanzelfsprekendheid. Regelmatig raken wetenschappers in opspraak wegens plagiaat of fraude, bijvoorbeeld omdat ze rommelen met de onderzoeksresultaten.

Voer voor discussie

In de speelfilm lopen de hoofdpersonen tegen soortgelijke dilemma’s aan. Als een vakgroep een belangrijke wetenschappelijke ontdekking doet, willen alle wetenschappers met de eer strijken. De promovendus die het handwerk heeft gedaan, maar ook de beroemde hoogleraar die de vakgroep leidt. Zie daar maar eens samen uit te komen. Pasklare oplossingen voor deze dilemma’s geeft de film niet, wel voldoende voer voor discussie.

Dilemma’s invoelbaar maken

Dat is volgens Bas Haring, hoogleraar en projectleider van de film, precies de bedoeling. Hij zal de film On being a scientist onder meer gebruiken in de gelijknamige collegereeks die hij samen met Frans van Lunteren geeft. ‘Je kunt integriteit uitdragen door de geschreven regels te bespreken. Maar met film – en in het bijzonder fictie – kun je de dilemma’s veel beter invoelbaar maken. Dat draagt bij aan de discussie.’

Experimenteren

Volgens coproducent Remco van Schadewijk is de film ook bedoeld om te experimenteren met nieuwe vormen van kennisoverdracht. ‘Het onderwijs zou veel meer gebruik kunnen maken van filmtechnieken en fictie. Met deze film laten we zien wat voor mogelijkheden dat biedt.’

Gratis bekijken

De film On being a scientist en de bijbehorende cursusinformatie komen ook online op Coursera. Daar zijn ze gratis beschikbaar voor studenten in binnen- en buitenland.

Bekijk de film

De film On being a scientist is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.