Leiden toneel van 'toekomstcongres' Brave New World

Hoe beïnvloeden toekomstige technologische ontwikkelingen ons dagelijks leven? Die vraag staat centraal tijdens het congres Brave New World op 2 en 3 november.

Technologische start-ups, wetenschappelijke innovaties en industriële vernieuwingen staan altijd volop in de belangstelling. En dat is niet gek: ‘Kleine’ innovaties kunnen tegenwoordig grote maatschappelijke en ethische gevolgen hebben. Denk aan Twitter, Tesla, 3D-printers of Airbnb.

Vooruitkijken en samenwerken

‘De ontwikkelingen gaan zo snel, dat we vaak pas achteraf nadenken of een technologische innovatie wenselijk is of niet’, zegt Alexander Mouret, directeur van het Leiden International Film Festival en Director of Public Relations bij Luris. Hij is één van de organisatoren van Brave New World. ‘Tijdens deze conferentie brengen we diverse beroepsgroepen bij elkaar om juist eens vooruit te kijken. Welke ontwikkelingen zitten er nog aan te komen, en wat kunnen of moeten we daar vervolgens mee als mensheid?’

Wordt privacy een luxeartikel?

Wetenschappers, kunstenaars, beleidsmakers, ondernemers en bestuurders discussiëren erover op 2 en 3 november in de Leidse stadsgehoorzaal. Hebben kunstmatige intelligenties ook rechten? Kunnen we technologie inzetten om mensenrechten te bevorderen? Willen we nog wel in de echte wereld leven als we online onze perfecte wereld kunnen creëren?

Kip met 17 poten

Ook de Universiteit Leiden levert verschillende sprekers. Eén van hen is Rob Zwijnenberg, hoogleraar op het gebied van interacties tussen wetenschap en kunst. Zwijnenberg werkt samen met internationale kunstenaars die experimenteren in een laboratorium. Met hun bizarre creaties, zoals een kip met zeventien poten, onderzoeken de kunstenaars  wat er mogelijk is binnen de grenzen van de wet. Zij stellen daarmee ook aan de kaak welke kant biotechnologie zich op kan ontwikkelen. Het zorgt ervoor dat de maatschappij een spiegel krijgt voorgehouden: willen we dit wel? Daarnaast spreken ook de Leidse wetenschappers Bernhard Hommel en Christine Mummery (LUMC).

Kansen

Dat wil overigens niet zeggen dat het congres technologische vernieuwing enkel als bedreiging presenteert. Juist niet. Mouret: ‘Dat zie je aan onze sprekerslijst. We hebben onder meer Mark Stevenson te gast, auteur van het boek An Optimist’s Tour of the Future. Nathaniel Raymond gebruikt technologie ter verbetering van de mensenrechten in Afrika. Rachel Armstrong kijkt naar het integreren van natuur en architectuur, en kunstenaar-filosoof Koert van Mensvoort bepleit dat technologie een onlosmakelijk onderdeel is van de menselijke evolutie.’

Filmscript

Brave New World wordt elke dag afgesloten met een workshop waarin sprekers én deelnemers samen een filmscript schrijven naar aanleiding van de thema's die besproken zijn. Dat levert per dag drie filmscripts waarin de toekomstbeelden en adviezen van de aanwezigen verwerkt zijn. Deze scripts worden daadwerkelijk binnen 48 uur geproduceerd en worden vervolgens online en op het Leiden International Film Festival getoond.

Bestel kaarten

Zie de website van Brave New World voor meer informatie en kaarten.