Audiovisueel Erfgoeddag: 3 studentenfilms in de spotlight

Van Romarechten in Gent tot aan de comeback van Afrikaanse mode in Ghana. De documentaires van Visual Ethnography studenten laten een prachtige diverse wereld zien. Op UNESCO Dag van het Audiovisueel Erfgoed zetten we ze graag in de schijnwerpers.

Het behouden van geschiedenis

Bewegend beeld en geluidsopnames zijn belangrijk voor de documentatie van het leven om ons heen. Ze kunnen aspecten van een specifieke tijd, cultuur of identiteit vastleggen. Voor toekomstige generaties is het belangrijk dat deze documentaties gemaakt worden én dat ze bewaard blijven.

Filming all over the world

Tijdens de cursus Visual Ethnography filmden acht masterstudenten van Anthropology of Media and Visual Culture hun documentaires over de hele wereld. Van Indonesië tot aan België en van Ghana tot aan Mozambique. Ze gebruikten hierbij de unieke visuele benadering van de Leiden School of Visual Ethnography. We tonen een kleine 'sneak peek' van hun werk: drie trailers.

Unity: Dress-scapes of Accra

Door Mara Lin Visser

In Accra, de hoofdstad van Ghana, komt Afrikaase print terug in het straatbeeld. In de mozaïekfilm Unity: Dress-scapes of Accra, volgt antropologiestudente Mara Lin Visser Allan, een mode-ontwerper met zijn vrouw Cynthia, en laat zo zien hoe Afrikaanse klederdracht wordt gebruikt bij het uiten van cultuur.

Positioning Roma

Door Koosje de Pooter

In deze film volgt Koosje de Pooter Tibor Moco and Martin Balogh, onderdeel van Roma organisaties in Gent. Ze noemen zichzelf Roma-activisten. Ze volgt hoe de twee mannen de positie van de Romagemeenschap proberen te versterken.

Living Art

Door Tina Krüger

De film Living Art van Tina Krüger is een boeiende reis door de kunst en esthetiek van zeven jonge hedendaagse kunstenaars in Maputo, Mozambique.

De volledige documentaires van de masterstudenten werden 13 oktober 2016 in het Boerhaavegebouw in Leiden getoond.

Wat is de Dag van het Audiovisueel Erfgoed?

De UNESCO Dag voor het Audiovisueel Erfgoed is een wereldwijd evenement gewijdt aan het behouden van belangrijke geluids- en filmopnames. Unieke audiovisuele documenten van economische, politieke of sociale omstandigheden zijn altijd kwetsbaar voor vernietiging geweest - zowel opzettelijk als onopzettelijk. Door deze dag probeert UNESCO aandacht te verstigen op het belang van deze documentaties voor toekomstige generaties.