Twee winnaars in finale Natuurkunde Olympiade Junior

Middelbare scholieren Bas Teisman en Erik van Dijk hebben de nationale finale gewonnen van de Natuurkunde Olympiade Junior die op 29 september werd gehouden in Leiden.

De finale bestond uit drie onderdelen: een filmpje met experimenten, open vragen en gesloten vragen. Lucas van der Poll en Erik van Dijk wonnen de categorie ‘filmpjes’. Daan Timmers beantwoordde de open vragen het beste en Richard Wols versloeg de rest in de categorie ‘gesloten vragen’.

De algehele winnaars van de Natuurkunde Olympiade Junior zijn Erik van Dijk van het Eemsdeltacollege in Appingedam en Bas Teisman van het Praedinius Gymnasium in Groningen.

1.540 deelnemers
In februari van dit jaar begonnen 1.540 middelbare scholieren uit de onderbouw aan de eerste ronde van de Natuurkunde Olympiade Junior. Daarvan haalden ruim honderd knappe koppen de regionale voorrondes. Zij gingen op zes verschillende plekken in Nederland aan de slag met een practicum en een toets met gesloten vragen. De 31 leerlingen met de beste score kwalificeerden zich uiteindelijk voor een plek in de landelijke finale op de Science Faculty in Leiden.

Finaledag
Op de finaledag krijgen de 4-vwo-leerlingen een gevarieerd programma voor de kiezen met afwisselend lezingen, toetsen en rondleidingen. De ochtend begint met een toets met open vragen, gevolgd door een lezing van hoogleraar natuurkunde Martin van Hecke over zijn flexibele kubussen. Na een rondleiding door het Kamerlingh Onneslab en een stevige lunch buigen de deelnemers zich over een aantal multiple-choice vragen in de laatste toets. Theoretisch natuurkundige prof. Carlo Beenakker sluit de dag af met een lezing over ‘Het gekke van kwantum’ en de prijsuitreiking.

Tweede keer
Het is de tweede keer dat het Freudenthal Instituut en het Delta Instituut voor Theoretische Natuurkunde de Natuurkunde Olympiade Junior organiseren. Vorig jaar won Samuel Klumpers van het Stedelijk Gymnasium in Utrecht de competitie.

Erik van Dijk van het Eemsdeltacollege in Appingedam and Bas Teisman van het Praedinius Gymnasium in Groningen winnen de hoofdprijs.
De prijswinnaars in alle categorieën samen op de foto met prof. Carlo Beenakker.
Lachende gezichten op de 'frisborrel' na de sluitingsceremonie.