Crowdfunding voor een broedplaats van kennis

Het Lorentz Center start een crowdfundingactie voor de renovatie van hun ‘Common Room’ waar wetenschappers nieuwe ideeën uitwisselen. De ruimte wordt in het najaar van 2016 gerenoveerd voor een bedrag van € 15.000.

Wetenschap en ontspanning

Na 20 jaar moet de Common Room vernieuwd worden. In de nieuwe Common Room wordt een balans tussen wetenschap en ontspanning gecreëerd, met twee nieuwe koffiemachines, een grote bank, een grotere tafel, kleine discussietafels en een krijtwand, terwijl de unieke sfeer van het Lorentz Center behouden blijft.

Uitwisseling van kennis

Het Lorentz Center organiseert internationale workshops in alle wetenschappelijke disciplines en focust zich onder meer op het creëren van een informele en comfortabele omgeving die open interacties stimuleert. De Common Room is hierin cruciaal: informele gesprekken, discussies, drankjes en gezelligheid, vormen de basis voor wetenschappelijke vooruitgang.

Elke onderzoeker uit elk land kan een workshop organiseren in elke discipline en alle voorstellen worden beoordeeld door een adviesraad. Elke workshop krijgt budget van het Lorentz Center, die financiering ontvangt van: Universiteit Leiden en de Nederlandse wetenschap fundamenten NWO, FOM, STW en de KNAW.

In 2016 organiseert het Lorentz Center 78 workshops die gemiddeld 5 dagen duren. Het Lorentz Center biedt een keuze uit twee locaties in de Oort en Snellius gebouwen van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, op het Leiden Bio Science Park. Elke locatie heeft een collegezaal, vergaderzalen, en een Common Room.