Een divers elftal

Een groep van 18 studenten en alumni adviseert binnen de Universiteit Leiden over diversiteit en inclusiviteit. Portretten van 11 leden van deze Klankbordgroep Diversiteitsbeleid.

Waar het om gaat

Als bron van uitwisseling, vernieuwing en creativiteit is culturele diversiteit voor de mensheid even noodzakelijk als biodiversiteit voor de natuur, aldus de UNESCO-verklaring over culturele diversiteit. Mooi gezegd, maar zover is het nog niet. Lang niet iedereen accepteert de ander en lang niet iedereen voelt zich vanuit de eigen culturele achtergrond of gender overal helemaal thuis. Het doel van de Leidse klankbordgroep Diversiteitsbeleid is eraan bij te dragen dat de universiteit op den duur een inclusieve gemeenschap wordt, waarbij iedereen in staat is zijn of haar talenten optimaal te ontwikkelen. Ongeacht gender, etniciteit, culturele achtergrond, seksuele oriëntatie, of functiebeperking.

The Deviant Talks Back

Ieder lid van deze klankbordgroep wordt regelmatig gezien als 'de ander', de deviant, afwijkend van de norm. Daar zijn ze niet altijd blij mee. Als lid van de Klankbordgroep Diversiteitsbeleid streven ze juist naar een academisch klimaat waar niet voor en namens hen wordt gepraat en gedacht, maar waar de individuele stemmen van alle 'deviants' democratisch gerepresenteerd en gehoord worden. Pas als dit zo is, kan de universiteit behalve divers ook inclusief zijn. Ze gebruiken het woord 'deviant' omdat dat het beeld van 'anders zijn' expliciet maakt, maar ook ironiseert. Want hoe anders zijn ze eigenlijk? Dat valt allemaal wel mee. Een kennismaking aan de hand van kenmerken en dagdromen.

Vanaf linksboven met de klok mee: Eline Pollaert, Dustin Hsiao, Bareez Majid en Jasper Bitter

Kenmerken van de elf leden

• 5 studenten en 6 alumni
  • 6 ochtendmensen en 5 avondmensen
  • 4 cum laude afgestudeerd
  • 4 kattenliefhebbers, 3 hondenliefhebbers , ‘de rest cavia’s’
  • 7 werken of studeren in Leiden, 3 in Rotterdam, 1 in Den Haag
  • 6 hebben een relatie, 4 zijn happy single, 1 it’s complicated  - ‘voor anderen, niet voor mezelf’
  • 1 liefhebber van Pizza Hawaï – ‘Ananas vind ik best ok’
  • 3 vieren 3 October (van wie 1 ‘alleen om 7 uur de reveille, daarna ben ik weg’), de rest ontvlucht de stad
  • 4 kregen op de basisschool een advies voor vmbo of havo (2 van hen zijn nu cum laude afgestudeerd)
Vanaf linksboven met de klok mee: Roukayya Oueslati, Arda Göçeroglu, Anna Latour en Parisa Elah-Madadzadeh

Wat te doen met een miljoen? 11 dagdromen:

• oerwoud kopen
  • investeren in de universiteit
  • 1 miljoen maar?
  • meer van maken (en een mooie auto kopen)
  • mijn eigen club beginnen
  • studieschuld en de hypotheek van mijn moeder afbetalen
  • geen idee
  • eerst zien, dan uitgeven
  • onbewoond eiland kopen en iedereen uitnodigen om te komen chillen
  • keep doing what I am doing
  • een deel sparen, huisje aan zee kopen voor mijn moeder, aangepaste auto kopen voor mezelf want dat betekent vrijheid, en de rest weggeven
Van links naar rechts: Nejla Bekdur , Pauline Gransier en Lesage Munyemana

Bron van inspiratie: UNESCO verklaring over culturele diversiteit

De klankbordgroep noemt artikel 1 van de Universele verklaring betreffende culturele diversiteit van de UNESCO als bron van inspiratie en motivatie:

Cultuur neemt in de tijd en in de ruimte verschillende vormen aan. Deze diversiteit komt tot uiting in het unieke karakter en de pluraliteit van de identiteit van de groepen en samenlevingen waaruit de mensheid is samengesteld. Als bron van uitwisseling, vernieuwing en creativiteit is culturele diversiteit voor de mensheid even noodzakelijk als biodiversiteit voor de natuur. In die zin is cultuur het gemeenschappelijke erfgoed van de mensheid en moet ze als dusdanig worden erkend en bevestigd voor het nut van de huidige en toekomstige generaties.