Chinese overheid beloont Leonard Blussé met prijs

Emeritus hoogleraar Leonard Blussé, verbonden aan het Instituut voor Geschiedenis, heeft de ‘Special Book Award of China’ gewonnen. De Chinese overheid reikt deze prijs uit aan vertalers, schrijvers en uitgevers die bijdragen aan de bekendheid van China onder niet-Chinezen.

Nieuw licht op relatie China en buitenwereld

Prof.dr. Blussé wordt door de Chinese overheid onder meer beloond voor het grote aantal jaren dat hij heeft doorgebracht in  de archieven van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Hier heeft hij nieuwe informatie ontdekt over de interactie tussen Chinese samenlevingen en de buitenwereld in de 17e en 18e eeuw.

‘De geschiedenis van het Chinese volk werd lange tijd voornamelijk gezien vanuit het perspectief van geleidelijke territoriale expansie. Echter, in mijn ogen zijn het de zeevaarders, vissers, handelaars en andere ondernemers die de verborgen helden van de Chinese geschiedenis zijn. Zij gingen overzee en bouwden een nieuw leven op buiten het bereik van de Chinese overheid’, aldus Blussé.

Toekomst in lesgeven

Blussé heeft gedurende zijn academische loopbaan veel boeken over Zuidoost- en Oost-Azië geschreven. Hij hoopt in de komende jaren daar nog twee of drie boeken aan toe te voegen, maar is ook erg geïnteresseerd in het onderwijzen van jonge academici. Hierover zegt hij: ‘Je kunt ervoor kiezen om een beroemde schrijver te proberen te worden, zolang je daar de kwaliteiten voor hebt en egoïstisch genoeg bent. Je kunt er aan de andere kant ook voor kiezen om een hoogleraar te zijn en anderen te helpen – dat is wat de hoogleraren in Azië voor mij hebben gedaan en wat ik op dit moment aan het doen ben voor mijn studenten.’