Wim van den Doel lid Raad van Bestuur NWO

Professor Wim van den Doel, decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden, is per 1 januari 2017 benoemd tot lid van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Hij wordt ook voorzitter van het nieuwe domein Sociale en Geesteswetenschappen van NWO.

Van den Doel zal per 1 januari zijn positie als decaan in Leiden neerleggen. Hij blijft wel als hoogleraar Algemene Geschiedenis aan de universiteit verbonden.

Over Wim van den Doel

Wim van den Doel (1962) was vanaf 2007 interim-decaan van de Faculteit der Letteren en vanaf 2008 decaan van de toen nieuwe Faculteit der Geesteswetenschappen. Onder zijn leiding is de toenmalige letterenfaculteit gefuseerd met enkele kleine faculteiten en omgevormd tot de huidige faculteit met grote, krachtige instituten. Onderzoekers van deze instituten bestuderen de talen, culturen en samenlevingen van de hele wereld in heden en verleden. Tijdens Van den Doels decanaat nam het aantal studenten aan de faculteit fors toe. In de ranking van de Times Higher Education bezette de Universiteit Leiden in 2015 met haar Arts & Humanities de 17e positie van de wereld, 6e van Europa en 1e buiten de Engelstalige wereld.

Strategie, bestuur en beleid

Bij NWO wordt Van den Doel als lid van de Raad van Bestuur onder meer integraal verantwoordelijk voor de strategie, het bestuur en het beleid van NWO – inclusief de programmering, instrumentatie en budgettoekenningen. Als voorzitter van het nieuwe domein Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) moet hij verder vorm geven aan de fusie van de huidige gebieden Maatschappij en Gedragswetenschappen en Geesteswetenschappen.

Zie voor meer informatie het persbericht van NWO.