Nieuwe collegereeks over Marokko in Leiden

In september start het keuzevak “De Geschiedenis van Marokko en Marokkanen in Nederland”. De hoorcolleges worden gegeven door dr. Nadia Bouras, gepromoveerd op institutionele en persoonlijke banden tussen Nederland en Marokko, en vinden plaats in Leiden.

De hoorcollegereeks begint met een terugblik naar de zevende eeuw, de periode van Arabische veroveringen in Noord-Afrika, die een deel van de latere ontwikkelingen en verhoudingen in de regio kunnen verklaren. Vervolgens kijken studenten naar de koloniale en semi-koloniale periode en de Europeanen in Marokko. Ook wordt er gekeken naar migraties: in de jaren 1960 gingen hippies uit Engeland, Nederland en Frankrijk naar Marokko en kwamen Marokkanen naar België, Nederland en Frankrijk om te werken als gastarbeiders.

Gastsprekers

Wat hebben al deze ontmoetingen van culturen opgeleverd? De collegereeks probeert die vraag te beantwoorden aan de hand van literatuur, de populaire cultuur en de moderne politieke en economische geschiedenis van Marokko. Daarnaast zullen er gastsprekers met uiteenlopende achtergronden optreden, zoals Petra Sijpesteijn (hoogleraar Arabische taal en cultuur, Universiteit Leiden), dr. Herman Obdeijn (auteur Geschiedenis van Marokko), Prof. dr. Frank Bovenkerk (auteur Marokkaan in Europa, crimineel in Nederland), Hassnae Bouazza (auteur Arabieren kijken), M'hamed el Abdouni (auteur Abdelkrim El Khattabi en de Riffijnse Republiek) en Léon Buskens (directeur Nederlands Instituut Marokko in Rabat).

Bekijk de cursusdetails voor 'De Geschiedenis van Marokko en Marokkanen in Nederland' in de studiegids.

Banden

In het tweede semester zal Nadia Bouras daarnaast voor gevorderde geschiedenisstudenten het keuzevak “Banden tussen Nederland en Marokko, 1605-heden” geven. In deze werkgroep bestuderen studenten de economische, politieke en sociale banden tussen Nederland en Marokko vanuit een historisch perspectief. Hoe hebben deze banden zich door de tijd heen ontwikkeld, en hoe zijn de banden tussen beide landen te typeren?

Bekijk de cursusdetails voor 'Banden tussen Nederland en Marokko, 1605-heden' in de studiegids.