Nieuwe MOOC: Heritage under threat

Cultureel erfgoed wordt over de hele wereld bedreigd door oorlogen, verwaarlozing en plundering. Leer er alles over tijdens een gratis online cursus.

De Massive Open Online Course (MOOC) getiteld Heritage under threat start in november op het online platform Coursera. Het is een initiatief van het Centre for Global Heritage and Development, een samenwerkingsverband van de universiteiten in Leiden, Delft en Rotterdam.

De Leidse archeologe Sada Mire presenteert de MOOC. De cursus zet de huidige vernietiging van het cultureel erfgoed – bijvoorbeeld in het Midden-Oosten – in perspectief. Deelnemers leren bijvoorbeeld of deze periode uniek is in de geschiedenis. Ook bekijken deelnemers hoe het erfgoed beschermd kan worden, bijvoorbeeld met nieuwe technologieën.

De MOOC is vrij beschikbaar voor iedereen die in het onderwerp geïnteresseerd is, ook zonder voorkennis. De cursus is gericht op archeologen en andere wetenschappers, maar ook geschikt voor alle anderen die zich zorgen maken over de toekomst van het cultureel erfgoed.

De docent aan het woord

Op 13 juni sprak MOOC-docente Sada Mire tijdens de Europe Lecture in Den Haag. 'Vaak laten opgravingen en overblijfselen zien dat het verleden veel pluraler was dan we wel eens denken. Het noodzaakt ons om te relativeren: we hoeven blijkbaar niet allemaal dezelfde afkomst of huidskleur te hebben om vreedzaam samen te leven.’ Lees het volledige interview.