Aanstelling Sofia Ranchordás

Per 1 juni 2016 is dr. Sofia Ranchordás verbonden aan de Afdeling Staats- en bestuursrecht van de Leidse Faculteit der Rechtsgeleerdheid als universitair docent staats- en bestuursrecht.

Van januari 2015 tot juni 2016 was Sofia Resident Fellow of the Information Society Project aan Yale Law School waar zij postdoctoraal onderzoek op het gebied van publiekrecht en technologie verrichte. Tijdens deze periode bleef ze ook verbonden aan Tilburg Law School waar zij sinds januari 2014 universitair docent bestuursrecht was.

In mei 2014 is zij cum laude gepromoveerd aan Tilburg Law School en Universiteit Antwerpen op het proefschrift “Sunset Clauses and Experimental Legislation: Blessing or Curse for Innovation?”. Haar proefschrift werd onderscheden met de Prijs voor het beste proefschrift van Tilburg University. In juli 2014 werd haar en Linze Schaap (Tilburg University) een NWO –Smart Governance subsidie (+/- €500,000) toegekend. In oktober 2014 heeft zij ook een Niels Stensen Fellowship ontvangen om onderzoek te verrichten in de Verenigde Staten.

In 2010 is zij cum laude afgestudeerd aan Universiteit Utrecht (L.L.M. Law and Economics). Haar scriptie “Insider Trading: Between Fairness and Efficiency” werd beoordeeld met een 10.

Sofia Ranchordás is geboren in Portugal en heeft Rechtsgeleerdheid gestudeerd aan de Universidade Catolica Portuguesa (Porto, Portugal), waarin zij in 2008 summa cum laude afstudeerde, zowel in de accenten EU, staats- en bestuursrecht als economisch recht.

Sofia is regelmatig uitgenodigd om te spreken op internationale conferenties. Zij heeft verscheidene publicaties in nationale, Amerikaanse en internationale peer-reviewed tijdschriften over tijdelijke wetgeving, innovatiebeleid, vergelijkend bestuursrecht, de regulering van digitale platformen (met name op het gebied van de deeleconomie) en burgerparticipatie. In 2015 en 2016 heeft zij deelgenomen aan verschillende initiatieven over de regulering van digitale platformen die door de Federal Trade Commission (V.S.) en de Europese Commissie werden georganiseerd. Zij heeft ook de Europese Commissie geadviseerd in het kader van de regulering van de deeleconomie. Haar werk is regelmatig geciteerd in de internationale media (b.v., Frankfurter Allgemeine Zeitung, Wall Street Journal). In juli 2016 zal zij de zomercursus “Introduction to Law and Technology” verzorgen in Beijing aan de University of International Relations.