Lezing: Aja Huang (Google DeepMind) over AlphaGo

Hoe is Google’s computerprogramma AlphaGo zo goed geworden in bordspel Go dat het de wereldkampioen kon verslaan? Op 29 juni vertelt ontwikkelaar Aja Huang daarover tijdens een lezing in het Gorlaeusgebouw.

Aja Huang, Senior Research Scientist bij Google DeepMind, is een van de hoofdontwikkelaars van AlphaGo. Dit computerprogramma verraste eerder dit jaar de hele wereld door de wereldkampioen in het razend ingewikkelde oosterse bordspel Go te verslaan. De overwinning wordt gezien als een belangrijke stap in de ontwikkeling van de Kunstmatige Intelligentie.

Nieuw zoekalgoritme

Tijdens zijn lezing op 29 juni gaat Huang dieper in op hoe AlphaGo zo krachtig is geworden. Door gebruik te maken van verschillende soorten diepe neurale netwerken (deep learning) kan het programma de posities op het bord evalueren en nieuwe stappen bepalen. Deze netwerken zijn getraind door een nieuwe combinatie van methoden, waarbij de computer op verschillende manieren leerde: door spellen van menselijke Go-spelers te analyseren en door zelf te spelen.
Verder zal Huang vertellen over een nieuw ontwikkeld zoekalgoritme, dat door AlphaGo gebruikt werd om zowel andere Go-computerprogramma’s als wereldkampioen Lee Sedol te verslaan.

Computers and Games

De lezing van Aja Huang is onderdeel van de jaarlijkse Computers and Games conferentie, die dit jaar plaatsvindt bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS). Tijdens deze conferentie presenteren onderzoekers van over de hele wereld de nieuwste resultaten van hun onderzoek naar computerspellen.

Daarnaast staan er gerelateerde evenementen op het programma, zoals het Wereldkampioenschap Computerschaak en de Computer Olympiade, waarbij de deelnemers hun zelf ontwikkelde computerprogramma’s tegen elkaar laten strijden in spellen als backgammon, dammen en diplomacy.

(JvdB)

De keynotelezing van Aja Huang is voor iedereen toegankelijk en zal plaatsvinden op 29 juni van 14:00 tot 15:00 uur, in zaal 1 van het Gorlaeusgebouw. Aanmelden is niet nodig, maar vanwege het beperkte aantal zitplaatsen raden we u aan op tijd te komen.