Deelnemers finale Nederlandse Sterrenkunde Olympiade vertellen

Tijdens de finale van de Nederlandse Sterrenkunde Olympiade op 1 t/m 3 juni volgden 19 scholieren een 3-daags programma met colleges en examen aan de Universiteit Leiden. De hoofdprijs: een reis naar het observatorium op La Palma, Canarische Eilanden werd gewonnen door Joost de Kleuver uit 6 VWO.

Joost de Kleuver (midden) is de winnaar van de Nederlandse Sterrenkunde Olympiade

De deelnemers leerden elkaar op woensdagavond alvast een kennen tijdens een potje bowlen. Op donderdagochtend werd het inhoudelijke programma geopend door de opleidingsdirecteur van Sterrenkunde, prof. Paul van der Werf. Onderzoekers prof. Frans van Lunteren, dr. Michiel Hogerheijde, prof. Vincent Icke, dr. Frans Snik, en Paul van der Werf zelf gaven daarna colleges. Tijdens een rondvaart door de Leidse grachten kon er vervolgens even gechilld worden en de avond werd afgesloten met een rondleiding door de Oude Sterrewacht van Leiden. Op vrijdag was het dan, na de laatste lezing en een korte rondleiding door het optisch lab en het Sacklerlab (astrochemie), tijd voor het 'eindexamen'.

Na twee uur zwoegen was het voor de deelnemers wachten op de uitslag. De 3e en 2e prijs, een telescoop en een iPad Air, zijn  gewonnen door Bouke Jansen en Ethan van Woerkom (beiden 6 VWO). De winnaar van de hoofdprijs, een reis naar de sterrewacht op La Palma, is gewonnen door Joost de Kleuver uit 6 VWO.

We vroegen een paar deelnemers naar hun ervaringen:

Jonathan

Jonathan, 18 jaar uit Gouda

'Ik heb het altijd interessant gevonden om naar sterren te kijken. Mijn docent motiveerde mij om mee te doen en nu blijkt ook nog eens dat ik er ster goed in ben!'

Anouk

Anouk, 17 jaar uit Den Bosch

'Ik doe al 2 jaar mee. De 1e keer kreeg ik een e-mail van mijn docent en ik vond het heel leuk om mee te doen! Het is leuk om andere mensen te ontmoeten die het ook leuk vinden.'

Brent

Brent Maas, 18 jaar uit Kaag a/d Zaan

'Ik ben sinds groep 4 al bezig met sterrenkunde. Mijn kamer kijkt naar het westen, dus weg van amsterdam. Daardoor kan ik de sterren goed zien. Ik wil graag Natuurkunde en  Sterrenkunde gaan studeren en dat kan goed in Leiden!'

Lees ook het verslag door een aantal van de deelnemers