Nieuwe studentenpartij ONS wordt machtsblok, lagere opkomst

Bij de UR-verkiezingen haalt de nieuwe partij ONS Leiden vijf zetels, LVS twee en CSL één. In de personeelsgeleding houden alle partijen hun zetels. De opkomst liep zowel bij de medewerkers als de studenten terug.

Studenten

In de aanloop naar de verkiezingen vonden enkele verschuivingen plaats bij de studentenpartijen. In het voorjaar onderging de SGL (Studentengeleding Leiden) een naamsverandering: de partij werd Ondernemende Studenten (ONS) Leiden. Daarnaast sprak de partij met BeP (Bewust en Progressief) om te komen tot een fusie. Die kwam er niet vóór de verkiezingen. Niettemin stapte het in de Universiteitsraad gekozen lid van BeP, Sander van Diepen, alvast over naar ONS. Hij werd als derde ONS-lid gekozen.

5:2:1

Bij de vorige verkiezingen haalde SGL drie zetels en BeP één. Nu heeft ONS vijf zetels: de partij wist ook nog een zetel weg te halen bij de LVS (Lijst Vooruitstrevende Studenten ). De studentengeleding bestaat nu uit vijf ONS Leiden-leden, één vertegenwoordiger van de Christelijke Studentenfractie CSL en de twee resterende leden van LVS.

BeP wist zich in de verkiezing van de faculteitsraden nog wel mondjesmaat  te handhaven: bij Geesteswetenschappen met twee zetels waarvan één restzetel, en bij Sociale wetenschappen met alleen een restzetel.

Personeel

Bij het personeel veranderde de ABVAKABO van naam en werd FNV Overheid. Deze partij blijft met vier zetels de grootste. Het Universitair Belang houdt er twee, evenals PhDoc.

Opkomst

De opkomst voor de Universiteitsraad is gezakt ten opzichte van de vorige verkiezingen: bij de studenten met 1,3% van 21 naar 19,7%, bij de medewerkers met maar liefst 8% van 33,1 naar 25,1%. De opkomst voor de faculteitsraadverkiezingen (alleen de studentgeleding) varieerde nogal, van 16,2% bij Archeologie tot 28,9% bij Sociale Wetenschappen.

(CH)