Leiden Ranking gepubliceerd

Ieder jaar publiceert het Centrum voor Wetenschap en Technologische Studies (CWTS) de Leiden Ranking, een ranglijst van universiteiten gemeten naar de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek. Deze ranking focust  vooral op medisch en bèta-onderzoek.

Uitslagen

Uitgaande van publicaties in de top-10% van alle universiteiten, zien we dat de Amerikaanse Rockefeller University het meest geciteerd is. De Universiteit Utrecht scoort op plaats 55 het best van de Nederlandse universiteiten. De Universiteit Leiden komt wereldwijd op plaats 74.

Top-1% en top-50%

Als gekeken wordt naar de hoeveelheid publicaties die tot de top-1% horen staat de Universiteit Leiden op plaats 110 en is daarmee de 6e universiteit van Nederland. Delft staat met dit criterium genoteerd als hoogste Nederlandse universiteit op een 42e plaats. Met de hoeveelheid publicaties die tot de top-50% behoren is Leiden 1e van Nederland op plaats 32.

Samenwerking

Naast impact levert de Leiden Ranking ook informatie over (internationale) samenwerking tussen universiteiten. 83,1% van de publicaties van de Universiteit Leiden is het resultaat van samenwerking met één of meer andere instellingen; bij 56,3% zijn buitenlandse instellingen betrokken.

Leiden Ranking

De Leiden Ranking ordent universiteiten op de impact van hun wetenschappelijke werk. De ranking is geheel transparant en alleen gebaseerd op objectieve gegevens over publicaties en citaties. Websitebezoekers kunnen net als voorgaande jaren nagaan hoeveel publicaties van een bepaalde universiteit tot de top-1%, top-10% of top-50% van het betreffende vakgebied behoort.

De Leiden Ranking is te bekijken op deze website.