Gezondheidspsycholoog Stan Maes benoemd op wisselleerstoel in Brussel

Stan Maes, emeritus hoogleraar gezondheidspsychologie, is voor 2016 benoemd op de wisselleerstoel ‘Willy Calewaert’ aan de Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel (VUB).

Cross-culturele aspecten

De Leerstoel Calewaert is bedoeld om maatschappelijk relevante onderwerpen onder de aandacht te brengen. Voor 2016 is het onderwerp van de leerstoel ‘cross-culturele aspecten van psychologie en educatie’. Maes richt zich in deze periode op een psycho-educatieve benadering van migratie, interculturele communicatie en integratie. De leerstoel gaat elk jaar naar een andere faculteit van de Vrije Universiteit Brussel (VUB).

Prof.dr. Stan Maes

Gezondheidspsychologie

Stan Maes was  in de periode 1990 tot aan zijn emeritaat in 2013 hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Universiteit Leiden. Maes deed vooral onderzoek naar gezondheidsbevordering en -preventie en behandeling van chronische ziekten. Hij publiceerde ruim 250 wetenschappelijke artikelen, was voorzitter van talrijke internationale organisaties op het gebied van de gezondheidspsychologie en was gasthoogleraar aan verschillende universiteiten. Op basis van zijn internationale ervaring ontwikkelde Maes zijn interesse in interculturele communicatie en cross-culturele gedragsaspecten.

Leerstoel ter ere van politicus Willy Calewaert

De Leerstoel Calewaert is een initiatief van deMens.nu, in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel en Uitstraling Permanente Vorming. De leerstoel is in het leven geroepen ter ere van Belgisch politicus Willy Calewaert (1916-1993). De leerstoel staat in het teken van het geven van onderwijs en het verspreiden van het vrijzinnig humanistisch gedachtegoed.
Stan Maes bekleedt Leerstoel Willy Calewaert: ‘Van de Verlichting tot Religieus Terrorisme’