Promotie Rosmarijn van Kleef

Rosmarijn van Kleef hoopt binnenkort te promoveren op de aansprakelijkheid van voetbalclubs voor misdragingen van supporters. Met het Europees kampioenschap voetbal in aantocht een uiterst actueel onderwerp, waarover hieronder alvast een tip van de sluier. De verdediging vindt plaats op 19 mei a.s. in Leiden.

Rosmarijn van Kleef hoopt te promoveren op het proefschrift ‘Liability of football clubs for supporters’ misconduct’, dat zij de afgelopen jaren als medewerkster van het Instituut voor Privaatrecht en vervolgens als buitenpromovenda schreef onder begeleiding van Alex Geert Castermans en Antonio Rigozzi (Universiteit van Neuchâtel).

Supporters

Hoewel de meeste supporters niet méér doen dan de wedstrijd bezoeken, veroorzaakt een deel regelmatig overlast en schade aan openbaar en privaat bezit. De Nederlandse supporters die vorig jaar de eeuwenoude Fontana della Barcaccia in Rome beschadigden, trokken wijd de aandacht. In het debat dat volgde, richtte de media ook de schijnwerpers op de clubs. Hoe ver gaat hun verantwoordelijkheid? Met het Europees kampioenschap voetbal in Frankrijk in aantocht, valt de komende tijd weer veel aandacht te verwachten voor supportersgedrag.

Risicoaansprakelijkheid

Rosmarijn heeft in haar proefschrift zowel tuchtrecht als aansprakelijkheid op grond van burgerlijk recht onderzocht. Zij verdedigt in haar proefschrift het standpunt dat risicoaansprakelijkheid voor supportersgeweld een acceptabele toevoeging aan het huidige juridische kader zou vormen. Van Kleef: "Gezien de voordelen van risicoaansprakelijkheid – vooral in de vorm van rechtszekerheid – zou het wenselijk zijn als risicoaansprakelijkheid van clubs voor supportersgeweld als civielrechtelijk concept zou worden aanvaard". Ze stelt dan ook voor om civiele aansprakelijkheid van voetbalclubs in te richten naar het tuchtrechtelijke model.

Rosmarijn werkte eerder bij het Instituut voor Privaatrecht en is sinds haar vertrek naar Zwitserland buitenpromovenda. In Lausanne werkt Rosmarijn voor sport-advieskantoor TSE Consulting – A Burson-Marseller Company, waar zij zich toelegt op dienstverlening aan internationale sportfederaties en overheidsinstanties met een belang in de sport.

Ze schreef in 2015 het artikel Reviewing Disciplinary Sanctions in Sports, dat werd gepubliceerd in het Cambridge Journal of International and Comparative Law.