Orthopedagoog Adriana Bus koninklijk onderscheiden

Orthopedagoog Adriana Bus is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Zij ontving de onderscheiding uit handen van de Leidse burgemeester Henri Lenferink tijdens de Algemene Gelegenheid in de Hooglandse Kerk. De decoranda werd geprezen om haar wetenschappelijke verdiensten in de orthopedagogiek.

Adriana Bus is sinds 2005 hoogleraar Orthopedagogiek bij het instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Ze is een internationaal erkend expert op het gebied van preventie en behandeling van leerstoornissen en leesproblemen. Recentelijk onderzocht zij het gebruik van computers in leesonderwijs en de genetische ontvankelijkheid voor beginnende leesinstructie. Haar onderzoeksprogramma draagt bij aan onmisbare inzichten over de ontwikkeling van taalvaardigheid in het algemeen en leesvaardigheid in het bijzonder.

Innovatief en interdisciplinair

Bus is al vanaf 1990 aan de Universiteit Leiden verbonden. Haar werk kenmerkt zich door het innovatieve en interdisciplinaire karakter. Bus publiceerde bovendien veel wetenschappelijke artikelen, ze bekleedde redacteurschappen bij gerenommeerde internationale tijdschriften en zij heeft diverse voortrekkersrollen vervuld in haar vakgebied. Zij heeft met haar onderzoek de praktijk van het onderwijs aan jonge kinderen sterk beïnvloed en doet dat nog steeds.

Reading Hall of Fame

Voor haar onderzoek naar ontluikende geletterdheid en leesproblemen werd de decoranda in 2013 geselecteerd als lid van de ‘Reading Hall of Fame’, een lijst wetenschappers met ten minste 25 jaar internationale faam op het terrein van lezen. Nieuwe leden worden genomineerd en via stemming gekozen door vakgenoten. Adriana Bus is de enige Nederlandse onderzoeker in dit eminente gezelschap.

Prof. dr. Adriana Bus benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw
Prof. dr. Adriana Bus met burgemeester Henri Lenferink