Hoe staat het met de Wijnhaven?

Het staat nog in de steigers, maar het voormalige gebouw van Binnenlandse Zaken begint al steeds meer de vorm te krijgen van het academische gebouw voor de Haagse faculteit van de Universiteit Leiden dat het uiteindelijk moet worden. Deze week kregen we een tour achter de schermen van het gigantische project, waar we mochten zien hoe het betonnen paleis langzaam omgetoverd wordt tot een sociale hub voor studenten en medewerkers. Want hoe staat het nu met het nieuwe gebouw?

1 Een foto van de begane grond

Groots en centraal: dat zijn twee woorden die het eerst naar binnen schieten als er een rondje wordt gelopen door het complex. Het gebouw staat midden in de drukke straat van het station naar het centrum van de stad toe en torent grotesk uit boven de grijze straten. In het gebouw zijn veel grote, witte ruimten, waar hard gewerkt wordt om de visie van de architect en de studenten en medewerkers die er uiteindelijk ‘hun’ plekje van gaan moeten maken, vorm te geven. Aan alles wordt gedacht. Een grote binnenplaats waar een prachtig dakterras zal komen; een ruimte voor de bibliotheek; een restaurant en een huiskamer voor de Haagse studentenverenigingen. En dan natuurlijk nog twee gigantische collegezalen, waarin al binnenkort de verhalen van de hoogleraren en professoren zullen weerklinken.

2 De eerste verdieping en een prachtig uitzicht op de stad

Nu is het nog maar aftellen tot de deuren open gaan voor ons allemaal. En dan is het niet aan de bouwers, maar aan ons, om er iets moois van te maken.

Foto's: Nicole Romijn fotografie