Hans Daalder (87), emeritus hoogleraar Politicologie, overleden

Met grote verslagenheid hebben wij kennisgenomen van het overlijden van prof. dr. Hans Daalder (4 mei 1928 – 4 april 2016).

Hans Daalder werd in 1963 benoemd tot hoogleraar Politicologie aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, en in 1969 tevens aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen, van de Universiteit Leiden. Ook na zijn emeritaat in 1993 bleef hij als hoogleraar betrokken bij de Leidse politicologie. Hij was onder meer lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Hans was een internationaal gerenommeerd wetenschapper en toonaangevend politicoloog. Als een van de oprichters van het Instituut Politieke Wetenschap aan de Universiteit Leiden heeft hij een cruciale rol gespeeld bij de ontwikkeling van het politicologisch onderzoek in Nederland en Europa. Zijn onderzoek zal een blijvende indruk achterlaten op de Nederlandse en Vergelijkende politicologie in het algemeen, en op het Leidse Instituut voor Politieke Wetenschap in het bijzonder. Hij was een inspirerend leermeester voor tal van studenten in Nederland en daarbuiten.

Het overlijden van Hans betekent het verscheiden van een zeer gewaardeerd en uitstekend vakgenoot. Wij wensen zijn familie, vrienden, bekenden en collega’s alle sterkte toe in deze moeilijke tijd.

Leiden, 5 april 2016

Faculteit der Sociale Wetenschappen