Tijdens zijn bezoek op 12 april 2016 is Dr. Jatna Supriatna aangesteld als gastonderzoeker bij de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden. Dr. Supriatna is een bioloog en is universitair hoofddocent bij de Opleiding Biologie van Universitas Indonesia. Zijn aanstelling vindt plaats binnen de context van een toenemende samenwerking tussen de faculteiten van Universitas Indonesia en Universiteit Leiden. Als gastonderzoeker zal Dr. Supriatna vorm geven aan de samenwerkingsprojecten.

Dr. Supriatna wordt alom erkend en gerespecteerd voor zijn werk in natuurbescherming. Hij is momenteel voorzitter van de United Nations Sustainable Development Solutions Network for Indonesia, en medevoorzitter van dit netwerk in Zuidoost Azië. Hij gaf leiding aan de Indonesische tak van Conservation International tussen 1994 en 2011, en hij was actief in vele natuurbeschermingsinitiatieven. Thomas Friedman, een bekende journalist, beschreef hem ooit als ‘de Noah van de Moderne Geschiedenis’. In 1999 werd hij onderscheiden als Officier in de Orde van de Gouden Ark door Prins Bernard.

Zijn wetenschappelijke werk is gericht op biodiversiteit, en hij ontdekte een aantal nieuwe diersoorten, voornamelijk primaten, in Indonesië. Zijn collega’s bewezen hun eer aan zijn werk door een nieuwe soort naar hem te vernoemen, de vliegende hagedis die gevonden kan worden op de Togian eilanden: ‘Draco Supriatnai’. Dr. Supriatna publiceerde ook over de interactie tussen toerisme en biodiversiteit. Sinds 2011 is Dr. Supriatna lid van de Indonesische Academy of Science, en voorzitter van het Research Center for Climate Change (RCCC) aan de Universitas Indonesia. Hij is ook lid van de Raad van Bestuur van UI.

De samenwerking met Dr. Supraitna en zijn team zal voornamelijk ondernomen worden door biologen en milieuwetenschappers binnen de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden.