Bottenbingo en telescopen tijdens Museumnacht

De vreemdste dingen verschijnen ’s nachts. Dat is dit jaar het motto van de Museumnacht Leiden, die zal plaatsvinden op 28 mei. Ook de Universiteit Leiden is natuurlijk weer volop van de partij.

Woordkunst en cabaret in de Hortus

In de Hortus botanicus zal woordenkunstenaar en kalligrafist Hans Schuttenbeld live een letterkunstwerk creëren, geïnspireerd door de aanwezige planten en bezoekers. Verder verzorgt cabaretduo HUN zes keer een voorstelling  met liedjes, absurdistische intermezzo’s en hier en daar een onverhoopte danspas. Tot slot is het café geopend en zijn er rondleidingen door de Hortus van een halfuur.

Naturalis in Academiegebouw

Speciaal voor deze Museumnacht komt Naturalis naar de Leidse binnenstad met een dinoprogramma in het Academiegebouw. Bezoekers leren hier feit van fictie te onderscheiden uit dinofilms. Wie bovendien meedoet aan de Bottenbingo maakt kans om in de prijzen te vallen.

Kalkportretten en muziek bij de Sterrewacht

In de Oude Sterrewacht kunnen bezoekers zich laten portretteren in een krijttekening, waarbij op een bijzondere manier met de zwaartekracht wordt gespeeld. Zangeres Julia van der Marck zorgt voor de muzikale invulling van de avond op de Sterrewacht. Uiteraard kunnen bezoekers ook een kijkje nemen door een van de telescopen. Mocht het zicht te wensen overlaten, zijn er nog altijd de geprojecteerde sterrenstelsels in de Meridiaanlounge. Ook zijn er sterrenkundigen aanwezig om alle brandende vragen te beantwoorden.

Over de Museumnacht

Museumnacht Leiden is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij de Leidse musea ’s avonds hun deuren openen; elk museum heeft een eigen programma. Studenten van A.L.S.V. Quintus zetten de nacht in 2009 op en organiseren hem nog altijd onder de vlag van Stichting Museumnacht Leiden.